Miljöpartiet Stockholms stad

Miljöpartiet ordnar panelsamtal på Pride med bland annat Victoria Svensson

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2012 11:00 CEST

Tillsammans i den moderna familjen

Arrangör: Miljöpartiet de Gröna

Ett panelsamtal om bemötandet av stjärn- och regnbågsfamiljer inom offentlig sektor

Normer finns överallt och varierar från plats till plats och över tid. Inom offentlig sektor synliggörs rådande normer på lite olika sätt; exempelvis på blanketter eller genom bemötandet på dagis eller på BVU. Idag bygger ofta praxis, lagar och regler på den rådande föreställningen om hur en familj är. Det här samtalet riktar in sig på just bemötande och praxis som försvårar och förhindrar men kommer också att handla om det som är bra.

Panelsamtalet lyfter frågan om bemötande ifrån offentlig sektor gentemot familjer som inte motsvarar rådande norm. Syftet är ett panelsamtal om bemötandet av stjärn- och regnbågsfamiljer inom offentlig sektor en diskussion kring hur lagar, normer och praxis påverkar hur olika familjer blir bemötta i kontakten med offentliga myndigheter som förskola, socialtjänst eller i vården. Förhoppningen är att ge en bild av hur en familjs konstellation påverkar hur man blir bemött i kontakten med det offentliga.

Med i panelen sitter företrädare för familjer med lite olika erfarenheter samt Ellinor Dahlén som är förbundsstyrelseledamot på RFSU och arbetar mycket bemötandefrågor. Med finns också politiker från kommun och landsting för att lyssna in och svara på frågor.

Medverkande: Victoria Sandell Svensson (ex. fotbollsspelare, förälder), Fredrik Eng (ordförande surrogat.nu, förälder), Anna Söderström (tidigare ordförande för RFSL Stockholm, förälder), Ellinor Dahlén (förbundsstyrelseledamot RFSU), Åsa Jernberg (MP Stockholms stad), Marie-Helena Fjällås (Landstingspolitiker, förälder).
Moderator: Annika Hamrud, journalist och författare till boken Queerkids- och deras föräldrar

Tider

fr 3 aug 14:45–15:45

Plats