Miljöpartiet de gröna i Nacka

Miljöpartiet satsar en kvarts miljard på skolan i Nacka

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 16:28 CET

I förra veckan presenterade Miljöpartiet sin skolpolitik.  I Nacka skulle en grön skolpolitik innebära en kvarts miljard i ytterligare resurser de kommande fyra åren, pengar som till exempel kan användas till att anställa 126 nya medarbetare i skolan, satsningar på lärare och på att varje elev ska nå kunskapsmålen.

— För oss är valet enkelt. I stället för ett femte jobbskatteavdrag vill Miljöpartiet använda våra gemensamma pengar till skolan och klimatet. Det är den prioritering de allra flesta svenskar vill göra för det är så man bygger ett land starkt, säger Gustav Fridolin, språkrör (MP).

— Med så stora satsningar har vi möjlighet att göra stora insatser för skolan i Nacka. Vi kommer nu att sätta oss tillsammans med lokala skolaktörer såsom lärarfacken, elevorganisationer och skolledare för att samtala om hur dessa medel bäst bör användas i vår kommun, säger Magnus Söderström, utbildningsnämnden i Nacka (MP).

Miljöpartiet satsar nationellt totalt 23 miljarder mer än alliansregeringen på svensk skola de kommande fyra åren. Ett fullt genomslag för den gröna skolpolitiken skulle innebära stora utökade resurser till skolorna i Sveriges alla kommuner och kunna åstadkomma stora förändringar för elever och lärare.

För mer information:

Lena Söderström, politisk sekreterare MP Nacka 0761-95 60 50
Sidney Holm, språkrör MP Nacka 073-508 24 80
Matilda Westerman, pressekreterare till Gustav Fridolin, 072-232 22 71

Vi bryr oss om allt levande, världens alla människor och kommande generationer. Miljöpartiet är en del av en global grön rörelse. Tillsammans arbetar vi för långsiktigt hållbara, demokratiska samhällen, där människor tar ansvar, både lokalt och globalt.