Miljöpartiet Stockholms stad

Miljöpartiet storsatsar på grundskolan i Stockholm

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 08:23 CET

Miljöpartiet ska bli Skolpartiet. Med finansiellt stöd av riks vill Miljöpartiet i Stockholms stad vända den negativa trenden med ökade klyftor mellan elever och mellan skolor, och anställa 1000 nya medarbetare till grundskolan. Dessutom vill Miljöpartiet skjuta till 450 miljoner kronor till de skolor och elever som behöver det mest.

- För oss är valet enkelt. I stället för ett femte jobbskatteavdrag vill Miljöpartiet använda våra gemensamma pengar till skolan och klimatet. Det är den prioritering de allra flesta svenskar vill göra för det är så man bygger ett land starkt, säger Gustav Fridolin, språkrör (MP).

- Vår satsning innebär cirka 1000 nya skolkuratorer, skolpsykologer, speciallärare, administrativ personal och lärare, det är en ökning av antalet vuxna i Stockholms kommunala grundskolor med 11,5 procent. Det är en viktig åtgärd för att se till att alla elever ska nå kunskapsmålen, Stockholms elever behöver få mer tid med sina lärare, säger Åsa Jernberg (MP), gruppledare i Stockholms stad.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm