Miljöpartiet de gröna

Miljöpartiet tar strid i Växjö för religionsfriheten

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2003 09:00 CEST

I Växjö på lördagens antirasistiska demonstration för demokrati, mångfald och religionsfrihet talar miljöpartisterna Gustav Fridolin och Mehmet Kaplan, riksdagsledamot respektive partistyrelseledamot och presstalesperson för Sveriges Unga Muslimer.

Lördagen den 25 oktober har sett ut att bli en mörk dag i svensk och småländsk historia. Nazister planerar den dagen att genomföra en demonstration mot moskébygget i Växjö. Som ett svar på detta har de demokratiska krafterna valt att försöka vända historien och man planerar en stor manifestation för demokrati, mångfald och religionsfrihet. Miljöpartiet är medarrangörer och från de Gröna deltar bland andra Gustav Fridolin och Mehmet Kaplan.

- Friheten att tycka och tro vad man vill är det mest grundläggande i varje demokrati, därför är det inte märkligt att nazisterna skjuter in sig på att försöka rasera denna frihet. Men de kommer att misslyckas. När moskéer växer upp i landet är det ett bevis för att vi accepterar mångfald och religionsfrihet. Vår manifestation i morgon blir därför en styrkemanifestation, medan nazisternas blir ett desperat rop från en fördomsfull värld vi håller på att lämna bakom oss, säger Mehmet Kaplan, partistyrelseledamot och presstalesperson för Sveriges Unga Muslimer.

- Det finns de som försöker tysta motståndet mor rasismen och nazismen. De kommer aldrig lyckas. Med ord, sång och manifestationer kommer vi besegra fördomsfullheten och nynazisterna. Det känns viktigt att vara på plats i Växjö på lördag och visa att vi är många som inte låter oss skrämmas av högerextremisterna och inte tänker ge upp striden för alla människors lika värde, säger Gustav Fridolin, riksdagsledamot.

Kontakt:
Mattias Bengtsson