Miljöpartiet de gröna

MILJÖPARTIET VÄLKOMNAR BINDANDE EU-KRAV PÅ BILINDUSTRIN

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 14:01 CET

EU-kommissionens förslag om bindande krav på bilars energieffektivitet välkomnas av Miljöpartiet de gröna. Det ställer också krav på förändringar inom det svenska systemet med förmånsbilar, menar Per Bolund och Karin Svensson Smith, riksdagsledamöter i näringsutskottet och trafikutskottet för Miljöpartiet de gröna.

Idag presenterade EU-kommissionen sitt försenade förslag om bindande krav på energieffektivitet i personbilar. Förslaget innebär att bilar som säljs inom EU ska ha ett genomsnittligt utsläpp på högst 130 gram koldioxid per kilometer år 2012. Förslaget kommer sedan det har blivit uppenbart att den europeiska bilindustrin har misslyckats med att öka effektiviteten tillräckligt på frivillig väg.

- Det är utmärkt att det nu kommer bindande krav som kan bidra till att minska trafikens klimatpåverkan. Eftersom svensk bilindustri är så beroende av systemet för förmånsbilar är det viktigt att detta nu görs om, säger Per Bolund.

Den svenska bilparken är den mest bränsletörstiga inom hela EU. Genomsnittsutsläppet för en svenskregistrerad bil år 2005 var 199 gram koldioxid per kilometer, medan det genomsnittliga utsläppet inom EU var 164 gram samma år.

- När Fredrik Reinfeldt säger att klimatutsläppen främst ska minska i andra länder är det djupt okunnigt och cyniskt. Utsläppen inom den svenska transportsektorn är mycket stora och fortsätter att öka, säger Karin Svensson Smith.

Kontakt: FÖR VIDARE INFORMATION:
Per Bolund: 070-580 00 19
Karin Svensson Smith: 070-343 95 15