Passivhuscentrum Västra Götaland

Miljöpartiets bostadspolitiska talesperson Emma Hult träffar Passivhuscentrum Västra Götaland

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2016 10:00 CEST

På måndag 16 maj kommer Emma Hult (mp), riksdagsledamot och Miljöpartiets bostadspolitiska talesperson att träffa företrädare för Passivhuscentrum Västra Götaland samt miljönämnden i Västra Götalandsregionen.

Emma Hult kommer bland annat att besöka Villa 1/flex på BoPass hus i Floda, en energieffektiv villa framtagen för att ha flera olika funktioner, som boende för ensamkommande flyktingbarn, förskola eller vanlig villa. Byggnaden är tänkt att vara ett långsiktigt hus med väldigt lågt energibehov och snabb byggtid.

Dessutom kommer Emma Hult att samtala med Passivhuscentrum Västra Götalands verksamhetschef Carlos Andersson om energieffektivisering i byggnader som en av de viktigaste åtgärderna för att nå de nya föreslagna miljömålen 2045, då Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser, samt om visionen att utveckla Passivhuscentrum Västra Götaland till Sveriges Informationscenter för Miljö och Energieffektivt Byggande.

• Vi är jätteglada för att miljöpartiets bostadspolitiska talesperson besöker oss på Passivhuscentrum Västra Götaland, säger verksamhetschef Carlos Andersson.

Med på besöket är också Helen Persgren (mp), vice ordförande i Västra Götalands miljönämnd.

• Jag ser fram emot besöket på BoPass hus i Floda. Det är viktigt att komma ihåg att tänka och bygga långsiktigt, även om det är bråttom att få fram fler bostäder.

I samband med besöket bjuder vi in till pressträff på BoPass, Gryningsvägen 13 i Floda, kl 16.30.

För mer information kontakta Carlos Andersson, verksamhetschef Passivhuscentrum Västra Götaland, telefon0734-15 50 62.