Miljöpartiet de gröna

Miljöpartiets kongress antog nytt grundvärderingskapitel till partiprogrammet

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2004 16:04 CEST

Idag antog Miljöpartiets kongress det nya grundvärderingskapitlet till partiprogrammet. Den gröna ideologin - solidaritet i handling heter det nya kapitlet som kommer att ligga till grund för det helt nya partiprogram som ska antas av nästa års kongress.

- Ingenting är så klokt som en Miljöpartikongress om man frågar mig. Det har varit en spännande process som nu lett fram till ett bra grundvärderingskapitel. Kapitlet markerar en god enighet med den globala gröna solidaritetsrörelsen och vi kan flytta fram positionerna vad gäller rättvisa, feminism och företagande, säger Gustav Fridolin som är sammankallande i programrevideringsgruppen.

- Det är ett tydligt steg framåt, inte minst för att vi lyckats att tydligare beskriva Miljöpartiets starka politik på det sociala området och att vi tar ställning för de som har det sämst ställt i samhället, kommenterar Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson kongressens beslut.

Läs hela det antagna grundvärderingskapitlet på www.mp.se/kongress

Kontakt: För vidare information:
Gustav Fridolin 070-274 00 82
Peter Eriksson 070-524 87 76