Miljöpartiet Stockholms stad

Miljöpartist fick rätt om avknoppning

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2009 16:03 CEST

Miljöpartisten Jonas Eklund fick idag rätt i Kammarrätten i sin överklagan av Stockholms stads försäljning av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra.

Jonas Eklund, representant för Miljöpartiet i fullmäktige och i Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd, överklagade avknoppning av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra. Idag fick han rätt i Kammarrätten, som konstaterar att Stockholms stad bröt mot lagen när verksamheten såldes endast till priset av begagnade datorer och andra inventarier trots att både kunder och personal följde med på köpet.

- Kammarrätten gör helt klart att stadens egendom inte får lämnas över nästan gratis till privata bolag, säger Jonas Eklund (MP). Beskedet från Kammarrätten är välkommet, men det är upprörande att det behövs rättsliga åtgärder för att hindra Stockholms borgerliga majoritet att ge bort sådant som tillhör alla stockholmare, säger Jonas Eklund.

Avtalet med köparen, Vantörs hemtjänst, är utformat så att Stockholms stad troligen inte kan få ut någon ersättning för underprisförsäljningen.

Kammarrättens dom bifogas.

Mer information: