CE Conversations AB

Miljöthriller om sopmaffian i Guiyu/Kina

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2012 09:00 CET

År 2001 lagstiftade Kina mot importen av elskrot. Idag arbetar runt 150 000 illegala migrantarbetare i Guiyu med att återvinna tungmetaller från datorer och mobiltelefoner. Miljöthrillern Wokade mobiler skriven av Carl Eneroth handlar om den kinesiska sopmaffian och utspelar sig i Guiyu och Stockholm. Lansering 15 mars 2012.

Carl Eneroth, född 1967, är programledare för IFL vid Handelshögskolan i Stockholm och har en bakgrund som forskare och företagare inom distansutbildning för hållbar utveckling. Carl är bosatt i Stockholm med fru och två döttrar. Wokade mobiler är hans debutroman.

Om Wokade mobiler

På en bakgata i Guiyu ett par timmar norr om HongKong, rycker Wang Zhuangzhuang vid Anti-korruptionsbyrån i Peking en mobil av sopmaffians ledare. Bland kontakterna finns en svensk: Douglas Bååth.

Wang skickas till Stockholm för att finna ut hur sopmaffian tvättar pengar. Snart står hans liv står på spel och han kontaktar Emily Poon på kinesiska ambassaden för att sjösätta en långt djärvare plan. Den att dra maffiabossen inför skranket.

Planen går ut på att visa upp blyförgiftningen i Guiyu för omvärlden, förkroppsligad av Mei-Li, en havande migrantarbetare som återvinner metaller genom att woka mobiler. Det kräver en oberoende journalist.

Wang kontaktar TV-profilen Sophia Melcher och uppmanar henne att åka till Kina. Inte bara för att avslöja sopmaffian och korrupta partifunktionärer, utan även sin före detta man: Douglas Bååth.

CE Conversations helps businesses and organisations thrive in the age of conversation

www.ceconversations.se
carl.eneroth@ceconversations.se