Markem-Imaje AB

Miljövänlig Kartongmärkning

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 09:00 CEST

Markem-Imaje förenar miljöhänsyn och industrins logistikkrav i sin 5000 serie för märkning på ytteremballage. Kartongens höga halt av återvunnet material ger den en grön image, men får också bläckstrålemärkningen att rinna med oläsbara streckkoder som följd. Markem-Imajes unika 5800 skrivare med Touch Dry ® HotMelt vaxbläck torkar direkt och ger full läsbarhet under hela kartongens livslängd.

På den snabbt föränderliga marknaden har även kartongförpackningar påverkats av den ganska dystra ekonomiska utvecklingen. Trots det, väcker de ekologiska egenskaperna hopp om en grön framtid. Med skrivaren 5800 och snabbtorkande HotMelt vaxbläck kan Markem-Imaje erbjuda en optimal och innovativ lösning för kartongmärkning.

En väl utstakad framtid

Trots den ekonomiska situationen, kvarstår kartonger i wellpapp som oumbärliga för distributionskedjan och kan även erbjuda viktiga utvecklingsmöjligheter.

Vissa tillverkare tenderar till att minimera sina förpackningar, men då främst vad det gäller den primära produktförpackningen. "Frukostflingor, till exempel, kan förpackas i plastpåsar utan en yttre hård förpackning. I stället används kartonglådor för att stapla dem på pall, och då ordnade precis som om de vore i butikshyllan. Detta kallas 'säljfärdiga förpackningar' (RRP)," förklarar Pierre Chevalier, som är expert på förpackningsmaskiner för franska OSEO (publikt nätverk för innovation), lektor i förpackningsteknik vid ESIEC (skola för förpackningsingenjörer) och VD för CLAREO (företag inom förpackningsinnovation). Det kräver mindre logistik och är därmed billigare. Priset är en faktor som blir allt viktigare, men bara så länge det följer ekodesign och miljövänliga principer.

Strävan mot ekologiska lösningar är den starkaste orsaken till att wellpapp hamnat i strålkastarljuset. En halt av 75 % återvunnet material i genomsnitt ger wellpapp en väldigt "grön" image. Dock har ekodesign ibland en inverkan på märkningen. "Kvaliteten på fibrerna och arken som används av kartongtillverkare, kan leda till att märkningen med bläckstråleskrivare, som är den ledande teknologin på den här marknaden, rinner eller smetas ut," säger Pierre Chevalier. Resultatet blir ibland till förvrängd grafik och logotype eller oläsliga streckkoder

En perfekt skrivare

Wellpapp återvinns i allt högre grad men industrin ställer fortfarande samma höga krav på högkvalitativa, tillförlitliga utskrifter med hög kontrast.

Med skrivaren 5800, är Markem-Imaje mer än redo att anta utmaningen. François Barreau, Product Marketing Manager för Markem-Imaje, belyser skrivarens fördelar: "Med Touch Dry ® HotMelt vaxbläck-teknologin är 5800 en idealisk skrivare för återvunnen well-papp kartong. Vaxbläck stelnar direkt vid kontakt med kartong utan att smetas ut - lite som stearinet i levande ljus. Jämfört med ett flytande bläck, förblir vaxbläcket däremot skarpt över tiden, eftersom bläcket inte blöder eller bleknar. Kunderna kan garanteras att streckkodens läsbarhet är konstant under hela kartonglådans livstid."

5800 skrivaren integreras enkelt i produktionslinjer, kartongvikare eller limningsmaskiner för kartong. Ett användarvänligt gränssnitt gör 5800 operatörsvänligm och USB-anslutningen förenklar dataöverföringen.

Om Dover

Dover, noterat på New Yorkbörsen (NYSE:DOV), är en global och allsidig producent av industriprodukter som 2009 omsatte 5,8 miljarder dollar. Dover-koncernen omfattar 30 företag och över 30 000 anställda runt om i hela världen. Besök www.dovercorporation.com för mer information.

Markem-Imaje

Markem-Imaje är ett helägt dotterbolag i New York-baserade Dover-koncernen och en världsledande och beprövad tillverkare av produktidentifierings- och spårbarhetslösningar. Markem-Imaje erbjuder ett komplett sortiment med tillförlitliga och innovativa system för märkning och applicering, baserade på bläckstråle-, laser- och termotransferteknologier.

Med mer än 95 års erfarenhet levererar Markem-Imaje helintegrerade lösningar som säkerställer produktkvalitet och säkerhet, uppfyller krav från myndigheter och detaljister och förbättrar hanteringen av produktåterkallelser och tillverkningsprocessen.

Med huvudkontor i Bourg-lès-Valence, Frankrike förser Markem-Imaje över 30 000 kunder med optimala lösningar för produktmärkning och kodning. Dessutom har Markem-Imajes kunder stöd från mer än 30 dotterbolag, 6 forsknings- och utvecklingscentra, flertalet maskinserviceenheter och produktionsenheter strategiskt placerade runt om i hela världen. Se www.markem-imaje.se för mer information.