OrganoWood AB

Miljövänlig trätrall till vårens verandabygge

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2012 13:39 CET

OrganoWood, dotterbolag till OrganoClick och Kvigos, lanserar nu ett OrganoWood®-modifierat virke som både har ett effektivt flamskydd och rötskydd. Virket är en perfekt ersättningsprodukt till det vanliga trallvirket som är tryckimpregnerat med tungmetaller och biocider och som ofta används till bland annat verandor och odlingslådor.

OrganoWoods virke behåller sin naturliga färg och med tiden kommer en vacker silvergrå ton som ger en extra genuin känsla. Virket är helt underhållsfritt och behöver inte oljas.

”Vi är oerhört stolta över att ha kunnat ta fram ett ekologiskt alternativ till dagens rötskyddade virke”, säger Mårten Hellberg, VD OrganoWood. ”Träskyddsindustrin skulle gynnas av att bli mer miljövänlig och det här är ett rejält steg i rätt riktning”.

De traditionella träskyddsmetoderna baseras på impregnering med tungmetaller och biocider för att hålla röta borta, medan OrganoWood®-modifierat virke imiterar den naturliga fossiliseringsprocessen och därmed skapar ett naturligt träskydd, som varken innehåller tungmetaller eller starka kemikalier.

Prisbelönt

För sina teknologier har OrganoClick vunnit ett flertal priser, bland annat ”Bästa miljöinnovation” 2008, ”Årets mest lovande start-up” 2008, och blivit utnämnd till en ”Climate solver” av WWF 2010 och till ett av Sveriges 20 mest innovativa bolag av Svenska Institutet 2011.

OrganoWood® finns både som förbehandlat virke och som träskyddsmedel på burk. Produkterna produceras av OrganoClick i den egna produktionsanläggningen i Täby och av bolagets industriella samarbetspartner Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket i Nybro. Första återförsäljaren av trallvirket i Sverige är byggvarukedjan XL-bygg.

För ytterligare information kontakta:

Mårten Hellberg, VD OrganoWood

Mobil: +46 707 164 890

E-post: marten.hellberg@organowood.com

Hemsida: http://www.organowood.com

För högupplösta bilder kontakta:

Maria Matseke, Lebona

Mobil: +46 709 186116

E-post: maria@lebona.se

OrganoWood grundades 2010 och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWood ägs av OrganoClick och Kvigos AB. Styrelseordförande är Stefan Lindeborg och VD är Mårten Hellberg. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus som utför modifieringen av virket. OrganoClick utsågs till ett av Sveriges mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet.