Agria Djurförsäkring

Miljon till ridsporten ska lyfta eliten

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2003 16:12 CEST

Svenska ryttare har visat att de har mycket att ge i internationella sammanhang. Men än är inte toppen nådd. För att utveckla, sporra och ge ryttarna ännu större chanser att nå världseliten instiftar Svenska Ridsportförbundet och Agria Djurförsäkring "Agriamiljonen".

En rejäl elitsatsning för nationella och internationella framgångar. Det är nyheten i ett förnyat samarbetsavtal mellan Svenska Ridsportförbundet och Agria Djurförsäkring. Ett årligt återkommande aktivitetsstöd – Agriamiljonen – ger aktiva tävlande inom Ridsportförbundet resurser till rätt träning och tävling. Vilka som får den första Agriamiljonen avslöjades på Göteborg Horse Show i helgen.

– Agriamiljonen kommer att bli ett kontinuerligt stöd för elitryttare för att svensk ridsport ska fortsätta att utvecklas positivt. Fokus ligger på OS och VM, säger Christina Olsson, marknadsområdeschef, häst på Agria Djurförsäkring.

Och det är samma personer som ska nå målen som bäst vet vilken typ av stöd de har störst behov av.

– Därför äskar grenarna själva pengar från Agriamiljonen. Det gör att pengarna går dit där de verkligen behövs, menar Tomas Torgersen, ordförande i Ridsportförbundets tävlingssektion.

De som delar på Agriamiljonen är:

Svenska hopplandslaget, som får 550 000 kronor med motiveringen:

Hoppningen har visat kapacitet och framtida potential genom att kvalificera sig till Samsung Nations Cup Super League 2003. Att kunna delta i Super League ger bästa möjliga förberedelser inför OS. Bland framgångarna visar lagsilvret från Jerez hur svensk hoppsport har etablerat sig bland de bästa nationerna i världen.

Dressyrsporten, får 140 000 kronor, för att göra det möjligt för svenska ryttare att ta hit utländska domare samt till ett ungdomsläger. Motiveringen lyder:

Dressyren utvecklas ständigt och att ge OS-aktuella ekipage tillfälle att bli bedömda av internationella domare på hemmaplan ger kunskap och erfarenhet inför kommande stora internationella tävlingar som OS och VM. Framtida resultat säkras också genom att man satsar på koncentrerad träning för kommande generation.

Svenska Fälttävlanslandslaget får 160 000 kronor med motiveringen:

Fälttävlan satsar på att kvalificera sig till OS i Aten genom att ta en framskjuten placering på årets EM. Här ges möjlighet för fälttävlan att ännu bättre följa upp den veterinära delen för att ekipagen ska vara i bästa möjliga skick inför mästerskapet.

Svenska Fyrspannslaget, får 150 000 kronor med motiveringen:

Körningen har haft stora framgångar. Satsning sker nu på att återta lagguldet i Budapest 2004. För att nå målet kommer fyrspannslaget att förbereda så många hästar som möjligt samt genomföra gemensamma träningar för bästa möjliga förberedelse inför VM 2004.

./.

För mer information, se www.ridsport.se eller www.agria.se där du även kan hämta pressbilder och prenumerera på pressmeddelanden.

Du kan också kontakta Christina Olsson, Agria Djurförsäkring, telefon 073-964 20 94, samt Tomas Torgersen, Svenska Ridsportförbundet, telefon: 0702-27 02 03