David Carlson

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2012 09:15 CET

Pressrelease 2012-03-16

Another Side Of Love – digital release 2012

Doom-popparna Miller Moon från Malmö kanske verkar nya på den Svenska musikscenen men de fyra medlemmarna har figurerat i olika band under de senaste två decennierna, däribland Sing Sing & The Crime och Love Kings. I denna nya konstellation har Miller Moon spenderat gott och väl tre år för att slipa fram ett sound som verkar kusligt bekant men ändå uppfriskande relevant för dagens musikaliska landskap.

Sångaren Stefan Berg och hans lyriska kärvhet, nyckfullhet och Ian McCulloch-liknande ton sätter stämningen över bandets snart släppta album Another Side Of Love. Lika energiskt som Velvet Underground, smittsamt som Stone Roses och genomsyrat av mörka undertoner aspirerar Another Side Of Love på att bli en ”dark horse” bland de album som släpps 2012.

”Det är musik från våra värkande huvuden, blödande hjärtan och bitterljuva erfarenheter”, förklarar Berg.

Med uppställningen David Carlson (gitarr), Leif Johansson (bas) och Robert Fekete (Orgel/keyboards) visar Miller Moon prov på en dynamik och oräddhet som kännetecknar ett band vars medlemmar inte ber om ursäkt för sin passion. ”Det finns helt klart en stark kemi i bandet”, förklarar Berg, som också sitter in som trummis på inspelningen. ”Vi berör varandra känslomässigt när vi spelar. Och det finns tillit mellan oss. Vi ger varandra trygghet. En trygghet som gör det möjligt att våga lägga fram även mycket dåliga idéer. Vi tar risker tillsammans. Så har det alltid varit, även i tidigare band där vi spelat ihop. Det är som bra sex. Och vi blir kära i varandra om och om igen.”

Med Tore Johansson som producent (The Cardigans, Franz Ferdinand, Bob Hund, etc.) hyllar Another Side Of Love några av musikens gyllene decennier. Som i den ackustiskt drivna, långsamt uppbyggda och av struntförnäm ”Madchester”-känsla kryddade ”Ordinary Girl”, i de Hammondtunga, Doorsinspirerade grooves som präglar ”Happy” och ”In My Car” eller den frenetiska beslutsamheten i ”Child” och ”Astray”. Allt visar på dynamiken i ett band som inte är helt bekväma i det rådande musikklimatet.

Är ni redo för Miller Moons uppgång?

Pressreleasen är skriven av Christian Patrick

För vidare info samt beställning av press-CD: Stefan Berg, stefan.berg@bergimages.se, 0708-519512

Lyssna på Another Side of Love via Spotify: http://open.spotify.com/album/5T3YCw6Q0KNAgcaM1LoYLv

Video till singeln Astray: http://www.youtube.com/watch?v=MwOyno9WbvA&