Miltons slutbetänkande en positiv överraskning positiv överraskning

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 13:34 CET

Elina Linna riksdagsledamot (v) och tidigare sjuksköterska och vårdlärare inom psykiatrin kommenterar psykiatrisamordnaren Anders Miltons slutbetänkande:

- Jag måste erkänna att jag kände en viss oro inför Miltons utredning. Samordnaren har tidigare skickat ut signaler om ökat tvång och hårdare tag mot psykiskt sjuka, vilket jag är starkt kritisk till, säger Linna. Därför är det en positiv överraskning att Milton så tydligt betonar att patienternas erfarenheter måste tas till vara. Den stora ekonomiska satsningen från statens sida som Milton föreslår visar också att regeringen missbedömt behoven inom psykiatrin. Det behöver satsas betydligt mer pengar än vad regeringen föreslår i statsbudgeten.

- Det är bra att man lägger fokus på små vårdenheter som ska vara tillgängliga för den som behöver stanna några få nätter. En ökad samordning mellan kommuner och landsting är också nödvändig. Vi i vänsterpartiet har länge krävt en nationell handlingsplan för psykiatrin och därför är det positivt att Milton föreslår en övergripande strategi för psykiatrin som i många avseenden liknar vårt förslag. Samtidigt värjer jag mig mot utredningens idéer om ökat tvång i öppenvården. Det är bara ett sätt att låta patienterna betala priset för samhällets misslyckande inom psykiatrin.

För vidare information:
Elina Linna 070-229 36 70