Miltronic

Miltronic har levererat 13 km specialtillverkad inspektionskabel till CIS Technic

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 09:49 CEST

Efter att nyligen ha fått en tilläggsbeställning på tre kilometer specialtillverkad inspektionskabel har Miltronic nu sammanlagt levererat 13 kilometer skräddarsydd kabel till CIS Technic. CIS Technic utvecklar och marknadsför utrustning för filmning och dokumentation av rörsystem under mark, och Miltronics specialkabel ansluts till de kamerarobotar som far fram i underjordiska rör som företaget undersöker. Inspektionskabeln som Miltronic tagit fram för CIS Technic är fukttålig, robust, slitstark och böjlig, och kabeln har bland annat använts vid analys av en djupvattenborr 300 meter under jorden, på oljeplattformen Vetco Gray i Norge och inom svensk kärnindustri.

Miltronics specialkabel är anpassad för den ständiga nötning som kabeln utsätts för i betong- och gjutjärnsrör, och är idealisk för den tuffa underjordiska miljön där kabeln utsätts för både fukt och kemiska ämnen. Samtidigt är kabeln är styv nog att kunna styra mindre kamerarobotar framåt vid eventuellt hinder, men tillräckligt böjbar för att kunna rullas upp på en trumma i den videobuss där den inspelade bilden analyseras. Dessutom är den skräddarsydda inspektionskabeln tillräckligt stark för att kunna användas som en vinsch då kameraroboten dras tillbaka till videobussen.

CIS Technic använder tv-inspektionsutrustning vid inre inspektion av avloppsledningar i mark och fastigheter, ventilationsanläggningar, vattenbrunnar och dolda utrymmen. Kunderna återfinns bland annat inom fastighetsmarknaden, svensk kärnindustri och norsk oljeindustri där Miltronics inspektionskabel använts i oljeplattformen Vetco Grays rörsystem.

- Vår inspektionsutrustning måste klara extremt påfrestande och tuffa miljöer, och därför ställer vi höga krav på den inspektionskabel som Miltronic tillverkar åt oss. Den specialkabel som vi har beställt från Miltronic klarar slitaget från såväl rör som dragbelastningen mycket bra, och fungerar samtidigt smidigt vid upprullning i videobussen. Vi är väldigt nöjda, säger Mikael Kjellgren, vd på CIS Technic.

Kameraroboten, som ansluts till inspektionskabeln, väger 6-75 kilo och enbart kamerautrustningen väger ibland upp till 10 kilo. Roboten kan röra sig i rör som är 150-1200 millimeter i diameter och inspektionskabeln förser roboten med ström till motor och lysdioder. Dessutom överförs rörlig bild via kabeln till videobussens kontrollrum där inspelningen lagras på en hårddisk för vidare leverans till CIS Technics uppdragsgivare. Inspektionskabeln från Miltronic kan användas i ett rörsystem på upp till 250 meter, vilket gör det möjligt för kameraroboten att färdas genom hela systemet.

- Många av våra kunder beställer både specialtillverkade kablar och kablar från vårt standardsortiment. Möjligheten att kunna köpa skräddarsydda produkter, och även utnyttja hela vårt breda kabelsortiment, är något som jag upplever uppskattas högt av våra kunder, säger Ulf Andersson, produktchef på Miltronic.

För frågor kring bilder kontakta stina.thor@inmema.com.

För mer information kontakta:
Ulf Andersson, produktchef Miltronic
E-post: ulf.andersson@miltronic.se

Johan Olofsson, vd Miltronic
E-post: johan.olofsson@miltronic.se

Mikael Kjellgren, vd CIS Technic
E-post: mikael@cistechnic.se

Om Miltronic
Miltronic är den marknadsledande leverantören av varor och tjänster inom områdena specialkabel, kabeltillbehör, kapslingar och automationsprodukter. Miltronic förenar ett heltäckande sortiment med en hög teknisk kompetens och kvalificerad rådgivning. Miltronic grundades 1965 och huvudkontoret ligger i Nyköping. Miltronic har en omsättning på 300 miljoner kronor och har 100 medarbetare. Miltronic ingår i Lapp Group, som är en global koncern med 37 egna säljbolag, 15 produktionsenheter och 100 representanter världen över. Lapp Group har 2700 medarbetare och omsatte 2006/2007 M€ 860. För mer information besök: www.miltronic.se och www.lappgroup.com.

Om CIS Technic
CIS Technic AB utvecklar, anpassar och marknadsför kompletta utrustningar för filmning och dokumentering av ledningsnät i mark, fastigheter, ventilationssystem, mm. Företaget är etablerat på marknaden sedan 1965. www.cistechnic.se