Miltronic

Miltronic i skandinaviskt kontaktdonssamarbete med Amphenol

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 08:55 CET

Miltronic är ny leverantör av kontaktdon från Amphenol, som är världens näst största tillverkare av kontaktdon. Samarbetet med Amphenol innebär att Miltronic tar ett steg närmare målet att bli en komplett kontaktdonsleverantör i Skandinavien inom tre år. Samtidigt får Amphenol tillgång till nya kundsegment inom bland annat fabriksautomation där Miltronic har en stark position på marknaden.

– Vårt mål är att vara ett komplett kontaktdonshus för industrimarknaden inom tre år. Miltronics nya samarbete med Amphenol är därför ett viktigt steg i rätt riktning. Vi är glada över att kunna representera en tillverkare som Amphenol, som har ett gott renommé och ett stort sortiment av kvalitetsdon för en marknad som kräver kraftfulla don, säger Johan Olofsson, vd på Miltronic.

Miltronics produktsortiment, framför allt inom kabelområdet, kompletterar Amphenols produktsortiment på ett bra sätt. För Amphenol innebär det nya samarbetet därmed att de nu kommer att kunna nå ut till nya kunder inom segment där företaget tidigare inte har haft så stor genomslagskraft.

Miltronic kommer att lagerhålla delar av Amphenols kontaktdonssortiment vid huvudkontorets lageranläggning i Nyköping, vilket också var en viktig orsak till att Miltronic valdes ut som ny samarbetspartner.

– Vårt samarbete med Miltronic innebär att vi breddar vårt nätverk och når marknader där vi vill bli starkare. Dessutom har Miltronic en omfattande och väl fungerande lagerhantering, vilket innebär att Amphenols produkter kan levereras till kunderna snabbt och effektivt. Det är en styrka för oss att kunna erbjuda en bred lagerprofil i en bransch där många företag nischar sig med ett smalt kundspecifikt utbud, säger Fredrik Wedén, nordisk säljansvarig på Amphenols industridivision.

Om Miltronic
Miltronic är den marknadsledande leverantören av varor och tjänster inom områdena specialkabel, kabeltillbehör, kapslingar och automationsprodukter. Miltronic förenar ett heltäckande sortiment med en hög teknisk kompetens och kvalificerad rådgivning. Miltronic grundades 1965 och huvudkontoret ligger i Nyköping. Miltronic har en omsättning på 240 miljoner kronor och har 80 medarbetare. Miltronic ingår i Lapp Group, som är en global koncern med 40 egna säljbolag, 20 produktionsenheter och 100 representanter världen över. Lapp Group har 2 700 medarbetare och omsatte 2008 M€ 580. För mer information besök: www.miltronic.se och www.lappgroup.com

Om Amphenol
Amphenol är en av världens största kontaktdonstillverkare inom segmenten fordon, flyg & försvar, industri, informations teknik, mobila nätverk, fiber - & telekommunikation. Amphenol har mer än 32 000 medarbetare och 85 fabriker världen över och finns representerade i 52 länder. www.amphenol.se