Mental Ergonomi, Anneli Godman

Minder ÄR mer!

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2015 13:12 CEST

Jag har många gånger reflekterat över begreppet ”less is more” och undrat. Vad innebär det egentligen? Hur hänger det samman? Har haft svårt att hitta en verklighetsförankring i uttrycket och ofta avfärdat det som ett rent talesätt. Men i sommar har jag verkligen upplevt hur mindre kan vara mer. Och ge mer.

Några veckor in i en lång skön semester kom det till mig. Jag kände mig skönt loj efter att först ha varit lite rastlös. Jag hade satt mejlen i semesterläge (har inte mejlkommunicerat alls i juli, så skönt!), varit på en fin semesterresa med maken där vi utforskat nya platser och upplevt en hel del.

Nu var vi ”bara” hemma och gjorde inte så mycket. Det fick spännande effekter på våra upplevelser av sommaren.

I takt med att min man och jag började anstränga oss mindre blev vi mer och mer nöjda med det vi gjorde och upplevde. Vi företog oss inga stora saker, drog ner på tempot, höll oss mest hemmaikring, planerade minimalt, drog ner på förväntningarna och upplevde mycket större utdelning både när det gäller välbehag i stunden och nu, i minnets backspegel.

En gratiskonsert på hemmaplan med, för oss, helt okända musiker blev en minnesvärd musikupplevelse. Stunderna i sol på bryggan blev extra värdefulla eftersom de inte var tillgängliga hela tiden denna väderväxlande sommar. Några oplanerade möten med goda vänner i all enkelhet blev till härliga samtal. En spontan båtutflykt i ro-båten en stilla kväll gav oss en makalös ”uppgående” fullmånes sken och mångata. En del regniga timmar lade vi på några renoveringsprojekt hemma. Vi lade mer fokus på att ha roligt och samarbeta än på att bli färdiga snabbt och blev glatt överraskade när vi konstaterade att vi tog oss stadigt framåt och på vägen hittade många kreativa lösningar när vi byggde på varandras tankar och idéer.

Vårt loja görande och låtande fick många häftiga följder. Jag märkte att jag började röra mig långsammare, lade verkligt fokus på en sak i taget, kunde sitta och läsa en bra stund mitt på dagen och satt kvar länge i härliga samtal med min själs älskade. Jag upplevde att vi kom närmare varandra på många plan; mentalt, fysiskt, själsligt. Jag började känna mig i toppform i mitt loja tillstånd; kraftfull, närvarande, kreativ, lugn, intelligent och sensuell.

Det som är så spännande är att jag upplever att vi gjort mindre och upplevt mer den här sommaren. Jag kommer att minnas sommaren 2015 som en loj och härlig sommar. Till och med träningen, som jag behöver för att hålla min kropp någorlunda smärtfri, har gett mer trots att jag dragit ner på både frekvens och tyngd.

Jag kan inte låta bli att förundras över hur mindre kan ge mer och reflektera över hur det hänger samman.

Tänk om det är så att vår hjärna uppfattar det den ombeds att göra bättre och starkare när den inte blir så översvämmad. Läs mer på ledarskapssajten Motivation.se

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi ger kunskap och åtgärder. Verksamheten drivs inom Rindö Re AB.