Flame Soft AB

Flame Soft vill hjälpa folk att ha ett hälsosamt liv

Pressmeddelande   •   Maj 01, 2014 11:39 CEST

iPhone app Mindful Eating Journal för medvetet ätande

Äter jag av hunger, av vana, av sociala skäl eller rent utav för att kompensera mig själv? När man förstår detta, kan man påverka matvanorna i positiv riktning. Detta är kärnbudskapet i nya boken Mindful Eating, skriven av Elin Borg. Mindful Eating kompletteras med en praktisk iPhone app: Mindful Eating Journal. En unik kombination av tryckt bok och app som låter användare kartlägga sitt ätande på enklast tänkbara sätt.

- När Elin Borg berättade att hennes bok Mindful Eating har en sektion för anteckningar blev jag inspirerad. Vem vill gå runt med boken hela tiden? Varför inte göra anteckningar i mobilen som man ju alltid har med sig? Jag ville hjälpa henne att ta fram en app som kan hjälpa folk att spara och spåra sitt ätande i mobil. Sedan har idén utvecklas till appen Mindful Eating Journal, säger Yan Zhang på Flame Soft i Göteborg, som skapat Mindful Eating Journal.

Bli mer medveten i ditt ätande

Mindful Eating Journal kartlägger varför man äter snarare än hur mycket man äter. Appen skapar enkel och lättöverskådlig statistik över anledningar till ätandet. All data sammanställs dag för dag, över de tillfällen man ätit och vilka anledningar som styrde ätandet.

Ett enkelt vrid

En finess på Mindful Eating Journal är att mobilen i porträttläge visar färgkodad procentstatistik i siffror. Vänder man mobilen ett kvarts varv till landskapsläge visas samma statistik som diagram.

– Det är extremt användarvänligt. Man behöver faktiskt inte ens dra med fingret över skärmen. Det räcker att vrida på telefonen. Funktionen ser enkel ut för användare men jag har lagt mycket energi i alla detaljer under utvecklingstiden. Men jag blir glad om appen kan hjälpa folk, säger Yan Zhang.

Mindful Eating Journal går att ladda ned från App Store och kostar 28 kr. Länk: https://itunes.apple.com/us/app/mindful-eating-journal/id864880526?mt=8

YouTube Video om Mindful Eating Journal Länk: http://youtu.be/jHf9Q_-KW00

FAKTA MINDFUL EATING JOURNAL

• iOS7 anpassad
  • Skapad i Sverige 2014 av Yan Zhang
  • Finns att ladda ned på App Store från och med 2014-05-25

KONTAKT:

Yan Zhang, VD
Email: yan@flamesoft.se

ADRESS:

Flame Soft AB
Ostindiefararen 2941765 Göteborg

flamesoft.se

Vi hjälper företag, kommuner och organisationer att skapa mobila applikationer.