ÄPPELRIKET

MINDRE ÄPPLEN OCH MER PÄRON I ÄPPELRIKET

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2009 08:02 CEST

Prognos

När det gäller äppleskörden minskar den med ca 20 % jämfört med förra säsongen. En normalskörd av äpple i Sverige brukar vara på 20000 ton, i år ser det ut att bli mindre.

De sorter som minskar mest är Aroma och Signe Tillisch ca 35 % mindre blir det av dessa sorter. Ett par sorter kommer det att komma betydligt mycket mer äpplen av denna säsong, det är de nya sorterna Rubinola och Frida. Här pratar vi om ökningar på över 100 %, vilket kan låta mycket men det är nya sorter och träden är på tillväxt så ökningen i ton blir inte så märkvärdig. Rubinola ca 50 ton plus och Frida något liknande.

Päronskörden blir däremot mycket bra, med ökningar på 50 % jämfört med förra säsongen. Mest ökar det populära päronet Clara Frijs där skörden blir ca 100 % större än förra årets skörd. Päron sätter ofta mer vart annat år och i år är det ett bra år. Äppelriket kommer till denna säsong lagra in 100 ton av Clara Frijs i s.k. Ulo-lager*. Detta gör vi för att förlänga hållbarheten och på så sätt kunna sälja Clara Frijs under längre period.

Kvalitet.

Det mesta tyder på att kvalitén på frukten kommer att vara bra, storleken bestäms av vädret nu och fram till plockningstillfället. Mindre äpplen 55-60 mm i diameter är svårare att sälja och odlaren tjänar sämre på dessa storlekar. Kommer solen att skina blir äpplena sötare. Därför hoppas odlarna på varmt väder med regn några gånger per vecka. Då växer frukterna och äpplet kommer över den magiska gränsen 65 mm som gör att det blir fullbetalt.

Tyvärr är det 5 odlingar i västra Skåne som har fått betydande hagelskador vilket gör att volymerna och kvalitén från dessa odlingar påverkas mycket negativt.

Hälsningar

Lars-Olof Börjesson

Vd Äppelriket Österlen ek.för.

Tel. 0414-41 41 41

Fakta: Äppelriket Österlen ek.för. ägs av 90 odlingsföretag i Skåne. Frukten som produceras av Äppelrikets odlare är 65 % av den totala Svenska fruktproduktionen. Äpple står för huvudparten av produktionen ca 85 %, päron ca 10 %, plommon och bigarråer för resterande 5 %.

* Ulo-lager står för Ultra Low Oxygen och är en metod som förlänger hållbarheten genom att minska syret i lagringsrummet. Genom detta kan man stoppa mognadsprocessen och sälja frukten under längre period. Läs gärna mer på www.appelriket.se under företaget och lagring.