Skyscanner

Mindre glamour hos dagens flygbolag?

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 09:02 CET

STOCKHOLM, Sverige - I och med att British Airways Boeing 757 förra månaden gjorde sin sista resa, avslutades ett berömt kapitel i flygindustrins historia, samtidigt som det australiska flygbolaget Qantas just nu firar 90-årsdag ombord på sina flyg till Australien. Med detta i åtanke tar flygsökmotorn för billiga flyg Skyscanner.se en titt på vad passagerarna saknar mest från flygindustrins mer glamorösa tider.

Högst på listan över saker som dagens passagerare saknar från tidigare flygningar, stod besöken hos piloten i cockpit, som fick hela 40% av rösterna. I en tidsålder med skärpta säkerhetsåtgärder är detta tyvärr inte längre en möjlighet. 16% av rösterna visar att passagerarna också saknar de karameller som tidigare ofta erbjöds vid start och landning. Hela 21% saknar att helt enkelt bli lämnad ifred; de vill inte bli "trakasserade med försäljning av lotter och andra produkter".

Drygt 2500 personer deltog i Skyscanners omröstning om vad de saknar mest på flygningar från förr och följande punkter ansågs vara de mest viktiga:

1.       Besök i cockpit (40%)

2.       Att inte behöva besväras med försäljning av lotter och andra produkter (21%)

3.       Karameller innan start (16%)

4.       Sektioner för rökning (13%)

5.       Piloter klädda i hatt (4%)

6.       Orangefärgat smink på flygvärdinnorna (1%)

Andra svar på vad vemodiga flygpassagerare saknade var bland annat "att 5-pack med Marlboro-cigaretter delades ut innan landning", "gratis sprit", "limeklyfta i drinken" och "att motorn vrålar vid start - A380 går alldeles för tyst" .

Kristin Andersson, Skyscanners Skandinavienchef, kommenterar:

“Även om ökningen av lågprisbolag utan tvekan är en positiv sak, i och med att den har gjort billiga flyg och resor tillgängliga för alla, skapat tusentals arbetstillfällen och ett avancerat kulturellt utbyte, så skulle man kunna säga att det har skett till ett visst pris. Vi har utan tvekan förlorat den glamorösa känslan med att flyga.”

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson