Todos Data System AB

Mindre, säkrare, enklare och smartare – Todos AB lanserar nya produkter

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 14:18 CET

GÖTEBORG, SVERIGE - 24 FEBRUARI 2010—Inför ögonen på representanter från den europeiska bankvärlden avtäcktes idag Todos senaste produkter. Händelsen ägde rum på företagets huvudkontor i Göteborg och reaktionerna var mycket positiva, inte minst på de tre huvudnyheterna:

- Todos A100. En 4 millimeter tunn, men samtidigt mycket kraftfull kortläsare. A100 har all funktionalitet som återfinns i Todos mest avancerade produkter men i en mycket mer portabel storlek. Dosans yta är t.o.m. mindre än ett kreditkort. A100 finns att beställa fr.o.m. mars och de första produkterna skeppas i juli.

- Todos A200 Optic. Den ultimata autentiseringslösning, fast utan USB-kablar – snacka om användarvänlig internetbank. För att godkänna s.k. sign-what-you-see transaktioner visar banken upp en blinkande streckkod i webbläsaren som A200 Optic läser av med hjälp av optiska linser. Kortläsaren dekrypterar sen transaktionsdetaljer såsom belopp och valuta som användaren får godkänna och generera en svarskod till. Detta system slår även det ut de senaste online-hoten, som t.ex. Man-in-the-Middle attacker. A200 Optic kan banker beställa redan nu, med utrullning i april.

- Todos onCard. En engångskodsgenerator (OTP) i form av ett vanligt kreditkort – sann  minimalism. Vad kan vara mer portabelt, flexibelt eller snyggt? Denna produkt är självklart även den helt anpassningsbar vad gäller färg och tryck, och finns nu till beställning.

Todos presenterade samtidigt även tre produktuppdateringar:

- Argos Mini II. En ny version har tagits fram med enklare installation, tack vare CCID stöd.

- Todos bySMS. SMS-baserad autentisering är på tillväxt, här har vi marknadens säkraste alternativ. Todos har laddat sin basprodukt med den unika säkerhetsteknologin Secure Domain Separation, samt lagt till ytterligare stöd för s.k. dubbel-autentisering.

- Todos eCode Suite. Todos marknadsledande back-end server håller kunderna kontinuerligt försedda med det senaste inom digital säkerhet. Den senaste uppdateringen innehåller tilläget av PCI-DSS stöd för såväl servern VAS samt internetbank- och e-handelsmodulerna.

Vid eventet pratade Todos produktchef Peter Gullberg även om företagets populära Todos onMobile serie. Java-versionen av mobiltelefonsapplikationen används redan av många användare och fungerar nu på över 700 mobilmodeller. I november 2009 lanserades onMobile för iPhone och iPod Touch och under 2010 kommer flera av de mer populära smart-phone modellerna får versioner. Som en del av Todos autentiseringsportfölj är onMobile det superportabla alternativet för online säkerhet.

”Vi vill gärna se oss själva som autentiseringsbranschens Apple”, säger Peter Gullberg. ”Våra nya produkter kombinerar elegant design, användarvänliga interface och den senaste teknologin. I ett
segment där många dosor som lanseras endast är förståliga för en datanörd, eller kan älskas av dess mor, fortsätter Todos att levererar genombrottsprodukter som är enklare att använda, säkrare, mer flexibla och – ja – snyggare.”

Todos AB hjälper banker att bygga säk¬ra relationer med sina kunder online. Sedan starten 1987 designar, utvecklar, levererar och stödjer vi säkerhetslösningar för fjärrautentise¬ring (”remote authentication”, ”strong authentication”). Företaget har i dag le¬vererat mer än 20 miljoner produkter till över 120 finansiella institut i fler än 30 länder. Todos AB är Sveriges 15:e snabbast växande teknikföretag enligt Deloitte (Fast 50, okt 2009).

För mer information, vänligen kontakta:
John Ahlberg, kommunikationschef
Todos AB