MiniDoc AB

MiniDocs intressebolag Etrials tar in ca USD 2 miljoner

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2003 12:43 CEST

Etrials Worldwide, Inc., ett intressebolag till MiniDoc AB (publ), har genomfört en nyemission på USD ca 2 miljoner motsvarande ca 17 Mkr fördelat på 1.925.000 preferensaktier till kursen USD 1 per aktie. Dessutom utgavs drygt 400.000 optioner att teckna aktier till kurs USD 0.01 och 1.000.000 optioner att teckna aktier till kurs USD 1,66. I samband med nyemissionen har MiniDoc konverterat sitt lån till Etrials på ca USD 270.000 och fått ca 508.000 nya preferensaktier vilket innebär att MiniDocs innehav i Etrials uppgår till ca 6,6 miljoner aktier motsvarande ca 34 % före utnyttjandet av ovannämnda optionsrätter och personaloptioner.

Etrials intäkter under perioden januari-juni 2003 uppgick till USD 3,4 miljoner med en förlust på USD 2,4 miljoner. Orderingången uppgick till drygt USD 6 miljoner vilket bidrog till att orderstocken per den 30 juni uppgick till ca USD 9 miljoner.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Verkställande direktör Per Egeberg, tel 070-593 34 87 Styrelseordförande Lars Lindgren, tel 070-565 00 00

MiniDoc AB arbetar med system för elektronisk datainsamling, bl a i samband med kliniska prövningar och olika slag av attityd- och marknadsundersökningar. Bolaget är betydande aktieägare i amerikanska Etrials Worldwide, Inc. samt har ett mindre aktieinnehav i svenska Holistik AB.

MiniDocs aktier handlas inofficiellt på Nordic OTC under symbolen MDOC OTCB.