Digilive AB

Minimalistisk lösning för att göra TVn smart

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2012 15:09 CET

Tillverkaren TizzBird annonserar en minimalistisk lösning för att göra en vanlig TV till en fullfjädrad Smart TV. Den koreanska tillverkaren, som nyligen etablerat samarbete i Sverige med importören Digilive AB, visade upp en prototyp av mini-mediaspelaren TizzBird N1, på Cebit-mässan.

Spelaren ser ut som en flash-enhet, men har en HDMI-kontakt istället för USB. Hela enheten är så liten och kompakt att den kan installeras direkt i en HDMI ingång på en TV. Idealiskt för den som inte vill ha några "burkar" på en TV-bänk, eller har en väggmonterad TV. N1 är tack vare det kompakta formatet även utmärkt att ta med sig på möten, utflykter och resor. För strömförsörjning har den en miniUSB-kontakt vilken kan anslutas till en USB-utgång på TVn om det finns.

TizzBird N1 har inbyggt 11n WiFi och kan anslutas trådlöst i nätverk. Har man en bärbara dator med sig på resan där man lagrat mediafiler på disken kan man låta N1 strömma dessa till HD-TV på tex hotellrummet. Men det går även bra att spela upp från en USB-enhet eller ett minneskort av typen microSD, som kan läsas direkt av N1. Dessutom har TizzBird fantastiska möjligheter att strömma media direkt från Internet och tjänster som SVT Play, Viaplay, Voddler, Spotify, mm. eftersom den använder Android OS och ARM processorer, vilket gör den kompatibel med de flesta Appar som finns på Android market. Den har även webbläsare med stöd för Flash-video och användargränssnittet är uppbyggt i OpenGL.

Privat underhållning är förmodligen den största marknaden för N1, men det finns även intressanta användningsområden för den professionella marknaden. Handelsresande, utbildare, artister, mm. som behöver ett enkelt sätt att presentera information och media på, kan med fördel använda sig av mini-spelaren. På ställen där det inte finns projektor eller annan utrustning, klarar man sig med TizzBird N1 och en TV med HDMI-ingång.

N1 kommer att bestyckas med en ARM Cortex A5 cpu med 1GHz, 2GB RAM och 4GB NAND, Android 4.0 (Ice Cream Sandwich), 802.11n WiFi, USB-anslutning, kortläsare för microSD-card. Den får NFS, Samba och UPnP för anslutning i nätverk och till andra digitala enheter i hemmet. N1 styrs med fjärrkontroll, trådlöst mus/tangentbord (tillval) eller via en App i Smart Phone (Android eller iOS) (gratis).

TizzBird klarar de flesta populära mediaformat med upp till Full HD upplösning. Starttid från standby är mindre än 3s.

Lansering beräknas ske i början av maj i Sverige och då skall förhoppningsvis demo-exemplar finnas tillgängligt för journalister, bloggare och utvalda partner, säger ansvarig för marknadsföring av TizzBird i Norden, Urban Josefsson på Digilive AB. Priset är inte fastställt ännu men kommer upskattningsvis att hamna runt 1000-lappen. Mer information om TizzBird finns på den svenska sidan, www.tizzbird.se

Digilive AB är ett ungt svenskt privatägt företag med affärsidé att importera och marknadsföra konsumentelektronik. Inriktningen för sortimentet är produkter som tar till vara nya teknik och nya trender i användning av av digital media i hemmet, men även produkter med inriktning på livsstil. Försäljning sker både via direktförsäljning och via distributörer och återförsäljare. För frågor eller för eventuellt lån av produkter för test, kontakta Urban Josefsson, Mobil. 0735-262294, mail: urban@digilive.se