Northern Trade

Minimera riskerna i Kina

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2012 12:51 CET

Under de senaste månaderna har det stått mycket att läsa i dagspressen om de faror som svenska företagare är utsatta för när de gör affärer i Kina. Bland dessa är olika former av bedrägeri mest förekommande. Det kan vara allting från att den kinesiska partnern över huvud taget inte existerar, till att de varor som levererats inte stämmer med varubeskrivningen, till att man blir utsatt för någon form av utpressning (om oturen är framme).

Emellertid bör noteras att enligt Exportrådets Business Climate Report 2011/2012 tycker 65% av de svenska företag som redan är verksamma i Kina att deras prognoser för tillväxt är ganska bra. Visserligen finns det risker -, det finns det ju alltid - men om man är väl förberedd innan man inleder samarbete med en kinesisk samarbetspartner, så finns det stora möjligheter att nå goda resultat.

För att minimera de risker som finns lanserar Northern Trade sin nya tjänst ExamineChina.se i Sverige. Tjänsten, som redan finns i andra länder (Polen och Tyskland) erbjuder sina kunder möjligheter att granska sin potentielle kinesiske samarbetspartner. På det sättet har man hjälpt många företag (stora, medelstora och småföretagare) med att göra affärer i Kina. Stora risker att bli utsatt för bedrägeri finns genom s.k. b2b internet tjänster som alibaba.com och madeinchina.com, där en betydande del av de företag som marknadsför sig i annonser i slutänden inte är att betrakta som trovärdiga samarbetspartners.

”Det många svenska företagare ofta glömmer bort är att kinesisk företagskultur och etik är helt annorlunda från den i väst, och att man därför måste ha en grundläggande förståelse för vilka spelregler gäller där på plats” – säger Dominik Bledzki, en av grundarna till ExamineChina.se

Genom tjänsten ExaminChina.se får du en rapport om det undersökta Kinesiska företaget. Bedömningen görs utifrån tillgängliga företagsfakta genom användandet av tre färger: röd (företaget ej trovärdigt), gul (vissa element måste klargöras innan man inleder samarbete) och grönt (företaget är trovärdigt).

Att en sådan företagsgranskning ger goda resultat kan man se genom att titta på lite statistik. 8% av bedömningarna är gröna, 38% gula och hela 54% röda. Man kan därför i avsevärd grad minimera risken att bli utsatt för någon form av bedrägeri.

All information som finns i rapporten kommer från officiella register som hanteras av kinesiska myndigheter. Dessutom kompletteras rapporten med all tillgänglig information om företagaren samt med utlåtanden och rekommendationer som utformas ExamineChina.se experter i Kina.

Om ExamineChina.se

ExamineChina.se är en tjänst där våra expertkonsulter granskar kinesiska bolag på plats inom 72 timmar från den tid då beställningen har kommit in. Vi har god erfarenhet med att hjälpa företagare att minimera riskerna vid kontakt med potentiella Kinesiska samarbetspartners samt etablera sig på den Kinesiska marknaden. ExamineChina är verksamt i tre länder - Sverige, Polen och Tyskland.