Socialdemokraterna Östergötland

Ministern utlovar ursprungsmärkning av kött på restaurang

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2019 05:50 CET

Östgötske riksdagsledamoten  och initiativtagaren till facebookgruppen "Vi som vill ha ursprungsmärkning av kött på restaurang" Johan Löfstrand, S, lämnade för två veckor sedan in en fråga i riksdagen. Den riktade sig till landsbygdsminister Jennie Nilsson och frågeställningen handlade om huruvida regeringen kommer att ta avgörande steg för att få till regler om ursprungsmärkning av kött på restauranger, likt de som kommer att börja gälla i Finland senare i år. Nu har ministern lämnat ett svar, som Johan Löfstrand välkomnar.

- Landsbygdsministern svarar att enligt en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de Gröna, ska ursprungsmärkning på kött och fisk på restaurang och i storkök införas, säger Johan Löfstrand, riksdagsledamot, S.

- Det här är glada nyheter för mig och alla andra som offensivt drivit frågan om ursprungsmärkning! Jag hoppas att den nya regler nu snabbt kan komma på plats för att underlätta för alla konsumenter runt om i Sverige, säger Johan Löfstrand.

Bakgrunden till frågan är att EU-kommissionen i januari i år godkände Finlands anmälan om obligatorisk ursprungsmärkning av kött som serveras på restaurang och i storkök.

Ministerns svar och den ursprungliga frågan finns i sin helhet här

För kommentarer, kontakta Johan Löfstrand på 0702-01 27 21, tillgänglig fram till ca kl 11.00 idag torsdag.