Kulturdirekt

Minnesdag för offren i jordbävningskatastrofen i Japan

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 09:00 CET

Söndag 11 mars är det ett år sedan den stora jordbävningen utanför Japans kust. En jordbävning med katastrofala följder och hundratusentals dödsoffer.

I Gustaf Adolfskyrkan på Wittstocksgatan högtidlighålls denna minnesdag hela dagen. Arrangör är Oscars församling tillsammans med den Japanska föreningen i Stockholm och Stiftelsen Brödet. Höjdpunkten är en musikgudstjänst i Gustaf Adolfskyrkan kl 15.00 där uruppföranden av Shia Eguchi framförs på japanska instrument och med japanska och svenska körer. Insamling sker till barnhem i Sendai som arbetar bland familjer som drabbats av Tsunamin.

Kyrkan hålls öppen 10.00 – 17.00 för ljuständning, bön och en utställning med teckningar som ritats av barn från Miyagi, ett av de värst drabbade områdena. Ämnena som barnen ritat om var ”Tack, människor i världen”, ”Vad jag vill göra” och ”Vad jag kommer att göra om 10 år”.

Oscarshemmet på Rigagatan 3 hålls öppet 10.00 – 18.00. Där visas en utställning med Origami av Norio Torimoto. Café med förfriskningar, lunch och försäljning har öppet mellan kl 12 – 15. Här kan man också skriva en hälsning till barnen i Miyagi. Vi kommer att översätta och skicka dessa till dem.

Dagen i Oscarshemmet avslutas med ett samtal där frivilligarbetare i katastrofområdena delar med sig av sina erfarenheter. Insamlade pengar går till barnhem i Sendai. Försäljningsintäkterna går till RQ-center Japan för stöd för kvinnor i katastrofområdena.
Se även: http://on.fb.me/AvW4oW
Kontakt: shia.eguchi@svenskakyrkan.se

Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholms läns kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.