Minneshögtid för Anna Lindh

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2003 17:00 CEST

Socialdemokraterna anordnar med anledning av Anna Lindhs bortgång en minneshögtid i Blå Hallen, Stockholms Stadshus, fredagen den 19 september klockan 11.00 för särskilt inbjudna gäster.

Den minneshögtid för Anna Lindh som arrangeras i Blå Hallen under fredagsförmiddagen är en ceremoni med mycket tal och musik. Bland de medverkande finns Eva Dahlgren, sång, Ann Sofie von Otter, sång. Musik kommer att framföras av Esa-Pekka Salonen. Statsminister Göran Persson talar och en text kommer att framföras av skådespelaren Stina Ekblad.

Upp emot 1 300 gäster kommer att närvara i Blå Hallen. Representanter från hela världen tillhör de inbjudna.

Mer detaljerat program för minneshögtiden kommer att presenteras senare.

Socialdemokraterna inrättar till minne av Anna Lindh en minnesfond med syfte att verka mot alla former av våld, för demokrati och mänskliga rättigheter samt en hållbar utveckling för ett gott liv.

Det kommer inte att vara möjligt att lämna blommor vid minneshögtiden i Stockholms Stadshus på fredag. Socialdemokraterna hänvisar vänligen till stiftelsen som tacksamt tar emot gåvor till minnesfonden. Stiftelsen Anna Lindhs minnesfond Pg 90 12 10-5.

Anna Forsberg, Presschef

Jonna Lundberg, Pressassistent

Pressjour (kvällar och helger)