Sweden Trade Partner STP AB

Minska olycksrisken i påsktrafiken

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 18:55 CEST

Påskhelgen är en av de värsta olyckshelgerna i trafiken. I medeltal omkommer åtta personer på vägarna från skärtorsdagen till annandagen.[1]

Anledningen till att olyckor sker är många, men statistik visar att mellan 25-30% av alla trafikolyckor beror på tröttheten[2], antingen genom att föraren somnat eller att reaktionsförmågan kraftigt försämrats.

Att köra trött är faktiskt lika farligt som att köra berusad![3]

Enligt Motormännen finns det bara ett par saker man kan göra när man väl befinner sig i trafiken och känner trötthet: [4]

• Stanna bilen och ta en kort tupplur.
  • Inta koffein.

Att inta koffeintuggummit Energy Gum vid de absolut första symptomen på trötthet kan snabbt ta bort tröttheten och åter ge föraren full uppmärksamhet.

- Viktigt att tänka på är att långt innan man somnar bakom ratten och orsakar en olycka så har man varit en mycket dålig förare med exceptionellt dålig reaktionsförmåga, förklarar Anders Wretling[5].

Energy Gum verkar mycket snabbt och effektivt tack vare att den relativt höga halten av koffein i tuggummit börjar upptas direkt via munnens slemhinnor och ger därför effekt mycket snabbare än exempelvis kaffe, energidrycker och koffeintabletter.

- Vår målsättning är att alla bilar i hela Sverige ska ha ett paket Energy Buzz® Energy Gum i handskfacket, redo att användas vid första tecknet på trötthet, säger Carl Bieneck[7]. Då skulle trafikolyckor i många fall kunna undvikas och många personskador och dödsfall inte behöva ske.

Energy Buzz® är det nya varumärket inom produkter relaterade till energi, styrka och uthållighet. I dagsläget marknadsförs produkten Energy GumTM vilken innehåller 55mg koffein per bit tuggummi. Energy Gum kostar mellan 20-30kr i butik och finns i två smaker, Peppermint och Spearmint, 8 bitar per förpackning. Energy Gum säljs bland annat genom Axfood men även i Teknikmagasinets butiker.

Pressbilder:

För mer information:
www.energybuzz.eu

Eller kontakta:
Carl Bieneck
carl@swedentradepartner.com
073 672 97 74

Anders Wretling
anders@swedentradepartner.com
070 432 44 40

Sweden Trade Partner STP AB

[1] http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=487055
[2] http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.859324
[3] http://www.blt.se/nyheter/blekinge/somnbrist-ar-lika-farligt-som-alkohol(1220439).gm
[4] http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/Trotthetsseminarium.html
[5] Anders Wretling är en av grundarna till energiföretaget Sweden Trade Partner STP AB.
[6] Carl Bieneck är en av grundarna till energiföretaget Sweden Trade Partner STP AB.