Nordnet Sverige

Minskad aktivitet hos nätmäklarna i april

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2004 09:36 CEST

Under april gjorde Internetmäklarna ca 526 000 avslut på Stockholmsbörsen. I genomsnitt motsvarade det ca 26 300 avslut per dag (28 500 i mars) vilket var en minskning med 7%. Det visar statistik som Nordnet tagit fram.

Privatpersoner var fortsatt mycket aktiva hos nätmäklarna under april även om aktiviteten minskade sedan toppmånaden i februari. Värdepappersbelåningen fortsatte att öka ytterligare under april vilket är en indikator på fortsatt starkt börintresse. Hos Nordnet ökade den till ca 1 mdr kr, vilket är en ökning med 11% jämfört med mars.

"Det starka börsintresset höll i sig under april även om vi såg att det inte var lika starkt som under toppmånaden februari. Om vi jämför april 2004 och april 2003 ser vi att Internetmäklarna gjorde 143% fler avslut i år jämfört med förra året, vilket gör april i år till en av de mest aktiva månaderna under det senaste året." säger Jessica Gertun, chef för kundkommunikation på Nordnet.

Ericsson i topp

I april var det fortsatt Ericsson som låg i topp, följd av Nokia och Skandia. Den höga aktiviteten höll i sig i högriskbolag som Framfab och Labs 2 Group. 10-i-topp-listan stod för 40% av all handel hos Internetmäklarna.

Internetmäklarnas 10-i-topp-lista Antal avslut

Ericsson B 107 675
Nokia 30 150
Skandia 15 713
Telelogic 9 900
Lundin Petrolium 8 926
TeliaSonera 8 345
Framfab 8 155
Labs 2 Group 7 908
Maxim 6 094
Flyme 6 029

Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under april 2004.

Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Aktiedirekt, Stocknet och Skandiabanken.

Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen.

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, chef kundkommunikation, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu .