Nordnet Sverige

Minskad aktivitet hos nätmäklarna i juni

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2004 14:24 CEST

Under juni gjorde Internetmäklarna ca 290 300 avslut på Stockholmsbörsen. I genomsnitt motsvarade det 13 823 avslut per dag ( 17 158 i maj) vilket var en minskning med 19%. Det visar statistik som Nordnet tagit fram.

Privatpersoners handel gick ner under juni månad jämfört med maj även om aktiviteten var fortsatt god. Antalet avslut i juni i år låg i linje med antalet avslut i juni 2003. Värdepappersbelåningen höll sig på en fortsatt hög nivå hos Nordnet och var vid utgången av juni på ca 1 mdr kr.

"Vi ser fortfarande att privatpersoner har ett starkt börsintresse trots att semesterlunken har infunnit sig hos många. Dels ser vi det för att värdepappersbelåningen ligger kvar på en hög nivå om vi jämför med hur det sett ut det senaste året och dels på att antalet avslut i juni låg i linje med förra årets junisiffror. " säger Jessica Gertun, chef för kundkommunikation på Nordnet.

Ericsson i topp
I juni var det återigen Ericsson som låg i topp. 16% av alla avslut som gjordes under månaden hos Internetmäklarna var i Ericsson (20% av alla avslut som gjordes under maj månad var i Ericsson). Nya på listan var Pricer B och Bringwell som båda haft en raketartad kursutveckling under juni. Även Framfab tog sig in på listan igen över de mest handlade aktierna hos Internetmäklarna. 10-i-topp-listan stod för 38% av all handel hos Internetmäklarna (40% under maj).

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, chef kundkommunikation, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu .