Telemanagement Sverige AB

Minskade roamingavgifter men var kommer prishöjningarna?

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2016 15:21 CET

Enligt EU-direktivet ska roamingavgifterna inom EU vara borta 2017. Samtidigt lanserar Telia stort att de redan nu slopar roamingen i Norden. Att tro att operatörerna är som jultomten och kommer med paket till snälla barn är lite väl naivt. Det vi kan förvänta oss är att intäktsbortfallet från roamingen hämtas hem på andra sätt.

I många företag är roamingen en betydande andel av telefonikostnaderna och samtidigt ett betydande irritationsmoment när invanda arbetssätt behöver ändras när man är i andra länder. EU beslutet att kräva att roamingen ska vara borta i juni 2017 är därför välkommet för alla företag med verksamhet i flera länder.

Men nu gäller det att se upp! Att operatörerna stillasittande bara skulle titta på när en betydande andel av deras intäkter minskar är knappast troligt. Vi har därför prishöjningar att vänta inte minst på dataförbrukningen. Och det finns många parametrar att skruva på.

Tyvärr har de företag som rakt av skrivit under standardvillkoren utan att läsa dessa en stor utmaning att påverka hur framtida kostnader kommer att se ut.

För de kunder som Telemanagements Contract Managers har uppdraget att förvalta avtalen kommer vi noga att bevaka utvecklingen. Smyghöjningar och andra försök kommer vi att följa med spänning och hantera så att kostnaderna hålls rimliga även i fortsättningen.

Telemanagement är ett oberoende affärskonsultföretag med kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingfors. Telemanagement hjälper sina uppdragsgivare inom näringsliv och samhälle att nå affärsmål och förbättra sin konkurrenskraft genom ökad kund- och affärsnytta. Tjänsteutbudet omfattar allt från att skapa besparingar via intelligent upphandling av tekniklösningar, till att effektivisera genom verksamhets- och processutveckling med hjälp av Telekommunikation, IT och Kundservice.