Svenska Bowlingförbundet

Minst en medalj blågult mål i bowling-VM

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 10:22 CEST

På lördag inleds damernas bowling-VM i Monterrey, Mexiko. 44 nationer är anmälda och det svenska laget hoppas att åtminstone få med sig en medalj hem från mästerskapet.
- Vi hoppas på en rolig och intressant resa och siktar på minst en medalj, som jag självklart hoppas vara delaktig i, säger Helén Johnsson, regerande Europamästarinna och kanske ett blågult trumfkort i VM.
Konkurrensen är mycket tuff. Ett 15-tal nationer har kapacitet att nå prispallen. USA, Malaysia, Sydkorea och England är några av huvudfavoriterna.

I det svenska laget är Helén Johnsson och Malin Glendert, båda från Spader Dam i Helsingborg, mest rutinerade. De gör nu sitt tredje VM och var med om att ta silver i 5-mannalag för fyra år sedan. Nina Flack och Diana Alfredsson var med vid EM förra året medan Therese Forsell och Ellinor Heneskär är landslagsdebutanter.

VM för damer i Monterrey, Mexiko.

Speldagar: 1-8 september.
Antal anmälda nationer: 44.
Man tävlar i sex discipliner: 2-mannalag, 3-mannalag, 5-mannalag, singel, all event och Masters.

Favoriter: USA, Malaysia, Sydkorea, England, Danmark, Holland.
Andra medaljkandidater: Sverige, Tyskland, Finland, Colombia, Singapore, Kina, Taiwan.

VM-historien: VM för damer spelades första gången i Mexico City 1963. Totalt har det spelats 12 gånger. USA är klart bäst med 14 guld, 16 silver, 14 brons. Fillipinerna är tvåa med 6-3-2 och Sverige trea med 5-11-7.

All information om mästerskapet, inklusive resultat, spelprogram etc, finns på VM:s hemsida är http://www.wwc2007.org/

Under mästerskapet kommer kontinuerlig rapportering att ske via Svenska Bowlingförbundets hemsida www.swebowl.se

Det svenska VM-laget består av följande spelare:

Diana Alfredsson, Team X-Calibur, Frölunda
Nina Flack, Team X-Calibur, Frölunda