Sport Business Nordic

Missa inte årets debatt inom svensk fotboll!

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 14:55 CET

Inom svensk idrott och i synnerhet fotboll pågår just nu en livlig debatt om 51-procentsregeln ska slopas eller ej? Regeln infördes i Riksidrottsförbundets stadgar 1999 och innebär att svenska idrottsföreningar måste ägas till 51 procent av själva föreningen. Vilka konsekvenser kommer ett eventuellt slopande av regeln att få för svensk fotboll? Hur resonerar de som vill slopa regeln och hur resonerar kritikerna? Under konferensen Fotboll & Pengar den 24 februari i Stockholm kommer en av de hetaste debatterna på flera år inom svensk fotboll avhandlas, räkna med laddad stämning!

Lars Liljegren tidigare ledamot i Riksidrottsstyrelsen och är numera på posten som ordförande för Svenska Fäktförbundet är kritisk till att 51-procentsregeln helt skall avskaffas. Lars Liljegren anser att fotbollens förslag att slopa regeln kan splittra svensk idrott och vidmakthåller att idrotten har en skyldighet att värna om historien. Liljegren är noga med att framhålla bakgrunden till svensk idrotts framgångar nämligen folkrörelsen grunder som hittills präglat svensk idrottsutveckling:

”Den demokratiska folkrörelsen med tre miljoner medlemmar och ideellt ledarskap, som är värt 20 miljarder kronor per år, samt det starka stödet från stat och kommuner, framför allt till anläggningar, är grunden till svensk idrotts styrka. Det är också förklaringarna till våra internationella framgångar. Jag vill inte att vi riskerar fortsatt utveckling för över 20 000 föreningar och 70 specialförbund , och vår sammanhållning, därför att några få elitföreningar inom fotboll och ishockey har ett omättligt pengabehov.” säger Lars Liljegren, Ordförande Svenska Fäktförbundet.

En annan kritiker som kommer att delta i debatten är Victor Capell, Ordförande för SFSU - Svenska Fotbollsupporterunionen, SFSU är en intresseorganisation som värnar om elitfotbollsklubbarnas medlemmar, publik och supportrar, så här resonerar de på sin hemsida kring 51-procentregeln:

”Det är alltså ingen liten skitfråga vi talar om här, utan en ödesfråga för hela idrottsrörelsen. Oavsett vad man tycker om medlemsdemokrati kontra så kallat ”fritt ägande”, så kan vi nog vara överens om en sak: genomförs en förändring, så förändrar vi den svenska idrottsrörelsen i grunden – för alltid.”

Olof Lundh är krönikör och chef för fotbollskanalen.se säger så här:

”För svensk klubbfotboll är 51-procentsregeln en ödesfråga. En fortsatt begränsning och ett fortsatt velande gör att allsvenskan omöjligen kan klättra på rankinglistan över Europas ligor, utan snarare kommer att tappa. Inte så att det innebär att alla problem blir lösta, däremot får en del klubbar möjligheten att ta in kapital och det kommer att gynna alla."

Bosse Johansson ordförande i Svensk Elitfotboll (SEF):

”En kraftig majoritet av elitklubbarna tycker att frågan om 51%-spärren borde bestämmas inom respektive idrott, var för sig. Samtidigt finns det många klubbar och företrädare för fotbollsfamiljen som i nästa steg skulle vara negativa till att släppa ägandet helt fritt inom fotbollen. Just fotboll är den idrott som har flest utövare och är störst och starkast både inom bredd och elit. Frågan är därför väldigt viktig att öppet diskutera och debattera.”

Dessutom deltar Carl Fhager i debatten. Carl är en av Sveriges främsta idrottsjurister med omfattande erfarenhet av strukturfrågor inom idrotten

Missa inte Fotboll & Pengar torsdag den 24 februari!

Datum: Torsdag den 24 februari.

Plats: Konferensum, Stockholm, Sverige.

Pris: 2900 SEK exkl. moms vilket inkluderar deltagaravgift, business intelligence, lunch och kaffe (anmälan är bindande)

Anmälan: Klicka här får att komma till anmälningsformuläret

För pressackreditering eller övriga frågor välkommen att kontakta arrangör: Sport Business Nordic, telefon: +46 (0)73-523 97 57 alternativt e-post: henrik.bonnevier@sportbusiness.se