Världsnaturfonden WWF

Missa inte Världsvattenveckan – med klimat, människans vattenfotavtryck och sällsynta floddelfiner

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 14:39 CEST

Mellan 5-11 september möts cirka 2 500 ledande vattenexperter, ideella organisationer och beslutsfattare på World Water Week i Stockholm 2010 (Älvsjömässan). På agendan står utmaningen att hitta lösningar för världens vattenproblem. Fokus i år är vattenkvalitet – något som påverkar både människors hälsa och våra ekosystem. Andra frågor är mat och global säkerhet, anpassning till klimatförändringar och rättigheterna till vatten och sanitet.

Världsnaturfonden WWF arrangerar flera seminarier om hållbar förvaltning av våra vattenresurser, vatten och klimat, läget för världens floddelfiner m m. Vad har hänt 10 år efter att Världskommissionen om dammar (WCD) lanserade sin rapport? Vad händer med Vattendragskonventionen som är tänkt att träda i kraft inom några år? Biologisk mångfald och ekosystemtjänster? Vad är ett lands, företags och en människas vattenfotavtryck? Det är några frågor som WWF tar upp under seminarier på Älvsjömässan.

På plats har vi världsledande experter från katastrof- och översvämningsdrabbade områden. Hammad Naqi Khan, programchef på WWF i Pakistan och Ravi Singh, generalsekreterare WWF Indien, som kan kommentera läget i Pakistan efter översvämningarna och vad som bör göras för att förebygga svåra effekter i framtiden.

Axplock ur programmet:

Måndag 5 september kl 15.30 deltar Ravi Singh, generalsekreterare från WWF Indien i en högpaneldebatt, Victoriasalen på Älvsjömässan.

Tisdag 6 september lanseras WWFs rapport om floddelfiner och människor: ”River Dolphins & People: Shared Rivers, Shared Future”. Vattenfotavtrycket diskuteras på ett annat seminarium samma dag.

Läs mer på: www.wwf.se samt http://www.worldwaterweek.org/sa/site.asp?site=460

Senare i veckan: Lansering av "Flowing Forward”, rapport från WWF och Världsbanken

För frågor och intervjuer med WWFs vattenexperter på Älvsjömässan, kontakta:
Anna Forslund, vattenexpert WWF, +46 735004422
Dr Li Lifeng, chef WWF Internationals sötvattenprogram, +41 79 787 06 54
Ravi Singh, generalsekreterare WWF Indien, +91 981 03 72 632
Hammad Naqi Khan, programchef WWF Pakistan, +92 300 846 66 90
Gretchen Lyons, vattenkommunikatör WWF International, glyons@wwfint.org  +41 79 916 0136
Marie von Zeipel, pressekreterare WWF i Sverige, +46 70 629 10 77

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: - bevara världens biologiska mångfald - verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt - minska föroreningar och ohållbar konsumtion. För mer information: www.wwf.se