Djurens Rätt

Missat tillfälle att förbättra skyddet för miljontals försöksdjur i EU

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 13:47 CEST

EU-parlamentet har idag antagit ett nytt djurförsöksdirektiv. Processen med att revidera det tidigare direktivet från 1986 har pågått i flera år. Tyvärr missade man tillfället att förbättra skyddet för de miljontals försöksdjur som årligen används i EU.

Några dagar innan omröstningen lade De Gröna i parlamentet fram ändringsförslag. Dessa fick tyvärr inte tillräckligt stöd under omröstningen. Det antagna direktivet innehåller vissa förbättringar för försöksdjur men även allvarliga försämringar. Djurens Rätt är mycket kritisk till att reglerna för när alternativ måste användas urvattnas i det nya direktivet.

– Det värsta är ändå att medlemsländer i framtiden inte kommer att kunna införa strängare regler än de som anges i direktivet, säger Cecilia Mille, ansvarig för internationella frågor på Djurens Rätt, och lägger till: Den lägsta nivån blir därmed också den högsta.

European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE), där Djurens Rätt ingår, har fortsatt att arbeta med frågan in i det sista. Nu tar medlemsorganisationernas arbete vid med att få till en så bra implementering som möjligt.

– Direktivet lämnar ett visst tolkningsutrymme till de enskilda medlemsländerna, och här i Sverige kommer Djurens Rätt att arbeta för att myndigheterna agerar för försöksdjurens bästa, säger Cecilia Mille.

Presskontakt:

Cecilia Mille