Villaägarnas Riksförbund

Misstänkt kartellverksamhet i Tyskland - Vattenfall måste lägga alla kort på bordet

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 14:57 CEST

Tyska myndigheter har inlett en utredning om misstänkt kartellverksamhet på kraftmarknaden. Statliga Vattenfall är ett av de företag som utreds. Villaägarnas Riksförbund kräver nu besked från Vattenfall om deras eventuella medverkan.

Vattenfall ägs av svenska staten och är en av Europas största energikoncerner. Vattenfalls tyska verksamhet ingår iunderkoncernen Vattenfall Europe AG, som nu misstänks ha deltagit i en kartellverksamhet på den tyska marknaden. Vattenfall vägrar att kommentera anklagelserna, enligt Dagens Industris nätupplaga.

- Att tyska myndigheter inleder en undersökning om kartellverksamhet väcker oro om verksamheten på den nordiska marknaden också. Vattenfall måste lägga alla kort på bordet och låta de tyska myndigheterna granska företaget, så att eventuella missförhållanden kan redas ut så fort som möjligt, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund.

I Sverige är det Energimarknadsinspektion som övervakar energibolagen och Konkurrensverket som hanterar otillbörliga marknadssamarbeten.

- Att ett svenskt statligt företag ens misstänks för den här sortens oegentligheter är mycket anmärkningsvärt. Det tyska initiativet reser frågan om svenska tillsynsmyndigheter är starka nog att övervaka en så pass komplex marknad med så resursstarka företag, säger Jakob Eliasson.

För mer information kontakta:

Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 076-848 13 00
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 309 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se