Mio Technology

MiTAC Europe lanserar Mio Cyclo-serien - Cykel-GPS:en med unik Surprise Me™-funktion, enkelt gränssnitt och förinstallerade kartor

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 14:12 CEST

MiTAC Europe, en global leverantör av mobila GPS-enheter, lanserar nu sin nya Mio Cyclo-serie. Med detta nya produktutbud riktar Mio in sig på cykelmarknaden, med enheter för cykelnavigering för både fritidscyklisten och den mer sportinriktade cyklisten. Modellerna heter Mio Cyclo 300 och Mio Cyclo 305 HC.

Den bästa upplevelsen när det gäller cykelnavigering

”Mio Cyclo 300 och Mio Cyclo 305 HC är otroligt lättanvända:  intuitivt gränssnitt, stora knappar och enkel menystruktur gör dem mycket användarvänliga. Båda enheterna levereras med förinstallerade kartor så du behöver inte bekymra dig om något när du köper din enhet - du kan omedelbart ge dig av på cykeln. Tack vare den unika Surprise Me™-funktionen behöver du inte längre göra några förberedelser. Ange helt enkelt tid eller distans och välj en av de föreslagna rutterna. Funktionen kombinerar äventyr med nya vägar och bekvämlighet. Du behöver inte ladda ner eller förbereda något innan du sätter dig på cykeln. Mio Cyclo-serien erbjuder verkligen den bästa upplevelsen när det gäller cykelnavigering, både för de mer sportinriktade användarna och fritidsanvändarna”, säger Iwan van Hende, Chef för Produkthantering, Friluft & Kondition för Mio.

Unik Surprise Me™-funktion

Mio Cyclo-serien gör att du lätt kan navigera från A till B eller följa dina egna rutter. Men när du är redo att ge dig iväg kan du även välja den unika Surprise Me™-funktionen. Enheten beräknar och föreslår sedan omedelbart tre cykelrutter, enligt den tid och distans du valde. Idealisk och enkel för alla som tror att de sett alla rutter i sin närmaste omgivning och de som vill bli överraskade i en okänd omgivning utan att behöva förbereda en tur.

Förinstallerade kartor

Cykel- (Open Street Map) och vägkartor (TeleAtlas) är förinstallerade så du kan börja använda Mio Cyclo-enheten direkt från kartongen. Den kraftfulla kombinationen av de här två kartorna säkerställer optimal vägtäckning. Baserat på den profil du anger erbjuder båda kartorna de bästa rutterna för ditt personliga behov och din typ av cykel. Om du vill kan du använda det integrerade läget för bilnavigering som till och med ger dig vägvisning till närmaste startpunkt för den cykelrutt som du väljer.

Tack vare den stora reflexfria 3 tums-skärmen är den information du kräver snabbt tillgänglig på ett tydligt sätt, både för fritidscyklister och vältränade terräng- och tävlingscyklister. Den robusta och vattenträta kåpan (IPX7) gör Mio Cyclo motståndskraftig mot alla väderlekar.

Dela med dig av dina upplevelser online

Mio Cyclo mäter tid, hastighet, distans, stigning, kalorikonsumtion med mera. Använd Mio Share-skrivbordsprogrammet för att spara dina data, hantera din rutthistorik och dela med dig av dina upplevelser till dina vänner. Det lättanvända programmet gör att du kan hämta rutter och njuta av nya vägar och områden som andra finner intressanta. Programmet är också utgångspunkten för hantering av din enhet och hämtning av kartuppdateringar och den senaste produktinformationen.

Extra funktioner i Mio Cyclo 305 HC

Mio Cyclo 305 HC innehåller samma praktiska funktioner som Mio Cyclo 300, men har dessutom en ANT+-sensor, som gör att du kan ansluta den medföljande hjärtfrekvensmonitorn och rytm-/hjulsensorn och justera alla alternativen för det träningsschema som du vill följa.

Viktiga funktioner i Mio Cyclo 300 och Mio Cyclo 305 HC:

• Enkel och användarvänlig navigering - stora knappar på skärmen och enkel menystruktur
  • Cykel- och vägkartor är förinstallerade – klara att användas direkt ut kartongen
  • Väganvisningar - tydlig vägledning med ljudvarning för varje anvisning
  • Surprise Me-funktion  -  välj en tid eller en distans för att låta Mio Cyclo erbjuda tre överraskande rutter att välja mellan
  • Mio Share-skrivbordsprogram - ett verktyg för enkel hantering av din enhet, hämtning av nya rutter (GPX-format) och delning av dina erfarenheter online
  • Cykelrelaterade intressanta platser - snabb sökning efter cykelaffärer, nödstationer, mat och dryck och mycket mer
  • Återuppladdningsbart batteri med lång användningstid - upp till 12 timmars användning
  • Vattenmotståndig (IPX7) – hitta rätt i alla väder
  • Mäter din hastighet, tid, distans, förbrända kalorier och mer

Extra funktioner i Mio Cyclo 305 HC:

• ANT+-sensor
  • Hjärtfrekvensmonitor
  • Rytmmonitor
  • Hjulsensor

Rekommenderat detaljhandelspris och tillgänglighet

Mio Cyclo 300 och Mio Cyclo 305 HC är tillgängliga från den 15:e maj till ett rekommenderat detaljhandelspris på:

• RSP Mio Cyclo 300 med Regionala kartor                                                           €299,99 euro
  • RSP Mio Cyclo 300 med västeuropeiska kartor                                                  €249,99 euro
  • RSP Mio Cyclo 305 med västeuropeiska kartor                                                  €399,99 euro

Mio Sverige på Facebook

Inköpsställen

Du kommer att kunna köpa Mio Cyclo hos välsorterade cykelhandlare.

Mer information om Mio Cyclo-serien finns på www.mio.com/cyclo

För mer information, kontakta

Mediekontakt, produkter till test och information: Elisabeth Due, Frontal, Elisabeth.Due@frontal.dk, +45 50 51 38 20

Stefan Borjesson, Shimano (distributor), Stefan.borjesson@shimano-eu.com, +46 70 418 92 12

Om Mio

Mio utvecklar och marknadsför produkter som gör att användarna kan dra fördel av den senaste utvecklingen inom navigering och mobila tjänster. Företaget etablerades i maj 2002 och bedriver nu verksamhet i Europa, Taiwan, Kina, Nordamerika, Australien, Japan och Sydkorea. Mio har för närvarande över 900 anställda globalt och säljer och marknadsför sina produkter i över 38 länder och territorier. Mios slogan, ”Explore More” (Utforska mer), fokuserar på att förändra människors upplevelser av världen omkring dem och låter användarna vet att de kan utforska sin omgivning på ett enkelt och fritt sätt.

Om Shimano

Shimano har under de senaste 90 åren etablerat sig som världens ledande tillverkare av cykelkomponenter tack vare sitt rykte när det gäller enastående innovation och pålitlighet under alla förhållanden. Funktionaliteten och kvaliteten hos produkterna utgör alltid grunden - och det är det vi är berömda för.

År 1921 startade Shozaburo Shimano sitt företag Shimano Iron Works och började producera cykelfrihjul. Inom ett årtionde producerade de 30 000 enhastighetsfrihjul per år och hade redan fått rykte om sig vad gällde kvalitet genom att erbjuda två kostnadsfria ersättningar av felaktiga produkter. Under årens lopp har Shimano vuxit till ett företag som står för pålitlighet, funktionalitet, kvalitet och innovation.