RFSL Malmö

Mitt under pågående Regnbågsfestival händer det som många ifrågasätter om det fortfarande händer;

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 17:26 CEST

Misshandel av en HBTQ-person igår utanför Tangopalatset – Regnbågsfestivalens Högborg under festivaldagarna. Polisen rubricerar det som hatbrott.

Gårdagens stämning på Tangopalatset kan knappast beskrivas med ord; kärlek, gemenskap, en inkluderande sammansmältning av människor i alla åldrar, av alla kön, sexualiteter och etniciteter.

Allt det RFSL Malmö arbetar för ska få samexistera blev verklighet igår under Regnbågsfestivalens Qulturkväll.  Efter en het partidebatt med representanter från alla politiker i Malmö presenterade Regnbågsteatern stolt sin Vaudeville Show och sedan fortsatte kvällen med dans, workshops och gemenskap.

Könsöverskridande attribut, män som kysser varandra, flator som myser – allt det är norm under Regnbågsfestivalen. Vanliga människor som lever sina liv, men som av det heteronoma samhället betraktas som avvikande.

Hur kan det vara möjligt, att en sådan kväll avslutas i Hatets tecken? Hur kan det vara möjligt att vi fortfarande lever i ett samhälle där vi inte kan gå runt på gatorna utan att behöva vara rädda, att vi efter vår egen kärleksfest ska behöva stå ut med misshandel och våld. Hur kan det vara möjligt att folk inte förstår omfattningen av våldet mot transpersoner?

Hur kan det vara möjligt att Regeringen bestämt att minska sina anslag till Tidningen Kom Ut, HBTQ-personers röst ut i samhället och som har haft en stark politisk påverkan att driva våra mänskliga rättigheter? Hur kan det vara möjligt att skolinformation från RFSL Malmö som en förebyggande åtgärd mot hat och våld, är något väldigt få skolor satsar på idag? Hur kan det vara möjligt att man inte sällan ifrågasätter om RFSL Malmö fortfarande behövs. Gårdagens misshandel visar att vi är långt ifrån klara och att RFSL Malmö har en fortsatt kamp att föra mot förtryck och våld.

Imorgon är det Regnbågsparaden och det som visas utåt är en glad fest i kärlekens tecken, våran fest – där alla ni är hjärtligt välkomna. Tro då inte att allt vi gör är en schlager, utan förstå att vi fortfarande kämpar mot hatbrott, våld och orättvisor . En hård kamp som kräver sina offer när vi vågar stå upp för dem vi är. Misshandeln utanför Tangopalatset igår är oacceptabel och RFSL Malmö kommer att fortsätta sin kamp.  Detta får inte hända i vår stad!

Kom med och visa ditt stöd genom att gå i paraden imorgon! Samling på Stortorget kl 12, avgång kl 13.

Visa ditt stöd genom att bli medlem i RFSL Malmö.

RFSL Malmö styrelse