Riksförbundet för döva, hörselskadade barn och barn med språkstörning, DHB

Mitt unika barn – Sveriges bästa helg för föräldrar till barn med språkstörning

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 19:44 CET

Nu välkomnar vi alla som har barn med språkstörning till Mitt unika barn, Sveriges bästa föräldrakonferens. Mitt unika barn äger rum den 7-9 februari vid Strömbäcks folkhögskola strax utanför Umeå. Utnyttja denna unika möjlighet till kunskapslyft varvat med det ovärderliga tillfället att utbyta erfarenheter med andra föräldrar.

Mitt unika barn är en helg fylld av professionens kunskap och föräldrars erfarenhet. I år träffar vi bland annat Gullan och Simon Sjöholm som visar att elever med språkstörning kan gå ut skolan med bra betyg och gott självförtroende.

Vidare återfinns föreläsningar om betyg, bedömning och åtgärdsprogram, om språkstörningens inverkan på inlärning i skolåldern och om Aktiv Fritid, projektet där talanger blir synliggjorda.

Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör kommer också att vara på plats för att berätta om myndighetens vision om framtidens skola för elever med språkstörning.

”Tack för fantastiska dagar med mycket stöd, kunskap och positiv energi.”

”Jättebra att få träffa andra föräldrar och få tips, råd och stöd.”

”Jag som var så orolig för min sons framtid. Nu är jag lite lugnare.”

Det är några av omdömena från Mitt unika barn ifjol. Ta chansen och anmäl dig till Sveriges bästa konferens för föräldrar till barn med språkstörning. Kunskap varvat med andra föräldrars erfarenhet under en och samma helg är en unik möjlighet.

Sista anmälningsdag är 9 januari 2014.

Mitt unika barn kostar 1200 kronor per deltagare. Anmälan efter 9 januari kostar 1500 kronor om det finns platser kvar.

Anmälan är bindande och konferensen genomförs bara om tillräckligt många anmälningar kommer in. Mitt unika barn anordnas av Riksförbundet DHB i samverkan med Föräldraföreningen Talknuten och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Anmälan sker via http://www.dhb.se/?id=5295

Frågor: mats.lindblom@dhb.se

Riksförbundet DHB jobbar sedan 1949 för döva, hörselskadade och språkstörda barn och deras familjer. Vi är en organisation av och för familjer, och vi tror inte att ensam är stark. Språkliga funktionshinder är inte den enskildes problem utan allas utmaning. DHB ser till hela familjens behov och intressen under barnets väg från förskolan till arbetslivet.

Språk och kommunikation står alltid i fokus. DHB har sitt kansli i Örebro och driver intressepolitiska frågor för likvärdig utbildning - från förskola till universitet. Vi arrangerar även familjeläger och föräldrautbildningar samt initierar och medverkar i projekt. Vi ger ut tidsskriften DHB Dialog fyra gånger om året.

DHB har fem regionala distrikt som jobbar nära medlemmarna. Därtill finns två nationella distrikt för målgrupperna språkstörning och flerfunktionshinder.

Vår vision är att våra barn och ungdomar är fullt delaktiga, jämlika och har inflytande i ett tillgängligt samhälle.

www.dhb.se