Recip AB

MittVal och antioxidanter

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2004 14:02 CEST

Den medicinska tidskiften The Lancet har i ett av de senaste numren rapporterat om en genomgång av studier som tittat på antioxidanters effekt för att förebygga cancer i mage och tarm. Det rör sig om sammanlagt 14 olika studier och 170 000 personer som deltagit i dessa. Forskarna kunde inte se att antioxidanter kunde ge något skydd mot de aktuella tumörerna. Vissa av studierna visade t.o.m. att framför allt betakaroten kunde ha samband med en marginellt ökad dödlighet. I Lancets ledare kommenterar två brittiska experter slutsatsen att antioxidanter skulle vara farliga som ”skrämmande spekulation”.

Det finns sedan länge ett stort intresse att försöka visa att antioxidanter kan skydda mot en rad olika sjukdomar. Resultaten hittills har dock varit nedslående då den här typen av studier är mycket svåra att genomföra. Sedan tidigare är det känt att betakaroten i höga doser visat sig innebära ökad risk för lungcancer hos finska rökare. Forskare har inte heller lyckats visa att antioxidanter skulle skydda mot hjärtinfarkter.

Vi på Recip anser att bästa sättet att förbli frisk är att se över sina kostvanor och äta mångsidigt och varierat med mycket frukt och grönt. För den som inte anser sig göra det kan vi erbjuda MittVal, som ett komplement till kosten med en eller två tabletter per dag.

MittVal innehåller antioxidanterna vitamin C, E och selen. Doserna är valda med omsorg. De är något högre än rekommenderat dagligt intag, RDI, men lägre än medeldoserna i refererade studier. A-vitaminhalten är sedan tidigare lägre än RDI i MittVal Kvinna och MittVal 55+.

AV: Maria Engedahl