Svensk Mjölk AB

Mjölk – en mirakeldryck vid träning

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2009 14:40 CEST

Mjölken är ett av våra vanligaste livsmedel och förknippas ofta med morgonflingor, kaffe och jordgubbar. Nu visar flera nya studier att en lika självklar plats för mjölken är i samband med träning. Mjölk direkt efter träning har bättre återhämtningseffekt än vanlig sportdryck, maximerar muskeluppbyggnaden och minskar muskelskador.

Mjölken har flera egenskaper som gör den till en perfekt återhämtningsdryck, med till och med bättre effekt än sportdryck. Mjölkens rika näringsinnehåll gör att den tillsammans med en banan eller en smörgås också är ett perfekt mellanmål innan ett träningspass. I en studie vid Northumbria University i Storbritannien fick en grupp idrottsmän cykla två hårda pass, med en fyra timmar lång paus emellan. I pausen drack cyklisterna antingen chokladmjölk, vanlig sportdryck eller sportdryck med både kolhydrater och protein. De av cyklisterna som drack mjölk orkare i andra passet cykla 51 % längre än de som drack någon av sportdryckerna.

Andra studier visar:

- Högkvalitativt protein, som finns i mjölk, maximerar muskeluppbyggnaden efter träning. Protein från mjölk har bättre effekt på muskeluppbyggnaden än protein från soja.

- Mjölk direkt efter träning tycks kunna minska muskelskador. I en studie där man åstadkom muskelskada genom överdriven träning undersökte man hur olika drycker påverkade återhämtningen. Mjölk minskade muskelskadorna och gav ökad prestation två dygn efter muskelskadande träningen.

Mjölk är dessutom rikt på elektrolyter, som behövs när vi svettas, och har en sammansättning som gör att den tömts långsammare från magsäcken än då man dricker vid träning.

- Vad många inte känner till är att flertalet av de sportdrycker vi köper i butik eller på gymmet till stor del är mjölkbaserade. Till skillnad från sportdrycken är mjölken helt naturlig och innehåller 18 av de 22 näringsämnen vi behöver varje dag, men inget tillsatt socker eller andra tillsatser. Att välja mjölk framför sportdrycker blir dessutom betydligt billigare, säger Kerstin Wikmar, leg dietist och verksamhetsansvarig för Mjölkfrämjandet.

Referenser:

Tang et al Curr Opin ClinNutr metab 2009

Roy et al J Int Soc Sports Nutr 2008

Cockburn et al Appl Physiol Nutr Metab 2008

Thomas et al Appl Physiol Nutr Metab 2009

För ytterligare information:

Kerstin Wikmar, verksamhetsansvarig och leg. dietist, Mjölkfrämjandet, tel: 070-635 14 77

e-post: kerstin.wikmar@mjolkframjandet.se

Carin Larsson, pressekreterare Svensk Mjölk, tel: 070-264 22 00

e-post: carin.larsson@svenskmjolk.se

www.mjolkframjandet.se/press finns pressbilder för fri publicering.

Svensk Mjölk är mjölkböndernas och den svenska mejeriindustrins branschorganisation. Svensk Mjölk arbetar på uppdrag av Sveriges mjölkbönder och utvecklar kunskap inom hela den kedja som börjar med kon och hennes foder och slutar i människans mage.