Consafe Logistics

Mjölk plockas efter röstinstruktion

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2006 11:38 CEST

- Arla Foods Sverige investerar i röststyrning från Consafe Logistics

Europas största mejeriföretag Arla Foods väljer återigen Consafe Logistics som leverantör av röststyrning. Nu är det Sveriges tur och anläggningen i Kallhäll. Arla Foods har tidigare implementerat röststyrt plock med goda resultat på fyra anläggningar i Danmark. Projektet innefattar ca 50 terminaler.

Arla Foods är en kooperativ förening som ägs av 10 557 mjölkbönder i Sverige och Danmark. Tillsammans levererar de 6,1 miljarder kilo mjölk årligen till företaget, vilket motsvarar ungefär 80 procent av den totala mjölkproduktionen i Sverige och Danmark. Arla Foods är Europas största mejeriföretag med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Bland produkterna finns bland annat mjölk, filmjölk, yoghurt, ost, matfett, Cottage Cheese och Crème fraiche.

Plocklista på papper ersätts med röststyrning
Arla Foods har 63 mejerianläggningar och terminaler i Danmark, Sverige och Storbritannien.

I Sverige är det anläggningen i Kallhäll i Stockholmsområdet som väljer att implementera röststyrt plock. Anläggningen i Kallhäll är Arla Foods största i Sverige. Den mäter 6 000 m² och hanterar ca 40 000 order rader per dygn. Vanligtvis hanteras plockuppdrag med en plocklista på papper. Arla Foods väljer att ersätta plocklistorna med röststyrt plock i 80% av uppdragen. Uppskattningsvis är det 150 medarbetare som får sina uppdrag via röstterminaler. Arla Foods i Kallhäll distribuerar till ca 5000 kunder.

”Vi väljer Consafe Logistics eftersom vi i Danmark har nått mycket goda resultat på kort tid med deras lösning för röststyrt plock. Förutsättningarna för att implementera röststyrning är att uppnå kostnadseffektivisering, genom minskade kostnader för kundservice och kvalitetsförbättringar exempelvis att minimera antalet felaktiga plock, säger Berne Carlson, logistikchef på Arla Foods Sverige.

För Consafe Logistics är Kallhäll den första stora svenska anläggning som implementerar röststyrning. Tidigare har företaget sålt sin lösning till företag i USA, Danmark och Norge.

”Vi är mycket glada för ett fortsatt förtroende från Arla Foods. Våra gemensamma projekt i Danmark har givit mycket positiva resultat och vi är övertygade om att vi tillsammans kommer uppnå detsamma i Sverige. Detta är den största röststyrningsanläggning som nu tas i drift i Sverige, säger Robert Jansson, VD, Consafe Logistics.

Driftstart är i juni 2006.

Om Arla Foods

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

www.arlafoods.se

Om Consafe Logistics Group

Consafe Logistics Group är en av Europas ledande leverantörer av logistiklösningar. Vår affärsidé är att genom bra logistik göra våra kunder mer konkurrenskraftiga och lönsamma. Consafe Logistics är en stark partner inom Supply Chain Execution och erbjuder integrerade lösningar, standardprodukter och mobil utrustning för alla industriella miljöer. Vår produktportfölj innehåller starka varumärken; Astro WMS, SattStore WMS, Effect Warehouse, Connect Voice och TraffiCom. Consafe Logistics har kunder i fler än 20 länder över hela världen. Consafe Logistics är medlem i JCE Gruppen

www.consafelogistics.com