City Art Gym

Mjölksyra direkt vid invigningen av City Art Gym

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 18:45 CET

Världens första skulptur som också är ett träningsredskap har nu invigts i Scaniaparken i Malmö. City Art Gym är en skulptur i tre delar i rostfritt stål som man kan träna hela kroppen på, oavsett ålder och träningsnivå. När skulpturtrion avtäckts var det direkt full fart på invigningsgästerna som testade att träna på de tre delarna ”Bollen, Barren och Bron”.

Invigningstalet hölls av Malmös nye Stadsträdgårdsmästare Ola Melin innan de tre delarna avtäcktes till applåder och skål i ekologiskt bubbel. På plats var representanter från Malmö stad, boende i området och ett stort medieuppbåd. Ola Melin sa i sitt invigningstal att City Art Gym är ett led i arbetet att skapa en attraktiv utemiljö i Malmö.

Personlige tränaren Franco Manfrinato visade övningar och fick applåder när han gjorde armhävningar hängades upp och ner i "Barren". Gästerna var inte sena att prova, förbipasserande kom också fram testade.

-          Syftet med City Art Gym är att göra det lättare för människor att träna när de ändå är ute och rör sig staden. Man kan köra ett tufft pass med avancerade övningar när man har varit ute och sprungit, göra lite lugnare övningar i vanliga kläder på väg hem från jobbet eller när man är ute med hunden. Eller leka och träna samtidigt med sina barn, berättar skaparen av City Art Gym, Catarina Rolfsdotter-Jansson.

Skulpturtrion ”Bollen, Barren och Bron” kan placeras i en park, på ett torg, på stranden, skolgården, bostadsgården eller på företagets innegård. Instruktioner till övningarna finns i stiliserade teckningar på plattor i rostfritt stål i marken.

-          Det känns fantastisk att se sin idé förverkligad på en sådan vacker plats mellan Öresund och Turning Torso. I morse var här barn som lekte och tränade, och de boende är entusiastiska och vill testa direkt, säger Catarina Rolfsdotter-Jansson, som skriver och föreläser om hållbar livsstil och har arbetat med träning och hälsa i hela sitt liv.

www.cityartgym.com

Med City Art Gym smyckar du en plats och visar samtidigt omtanke om dina medmänniskors hälsa.