Hushållningssällskapet

Mjölksyrad vitkål - gott och nyttigt!

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 15:52 CET

Mjölksyrad vitkål – gott och nyttigt!

Hemgjord surkål. Syrad vitkål är billigt, gott och nyttigt. Det går bra att dubbla receptet på surkål. Receptet blir en 2 liters glasburk. Som syrningskärl kan du använda en stor glasburk, kruka, rostfri hink, stor skål av porslin eller plast. Det finns också speciella jäskrukor med vattenlås för mjölksyrejäsning som är mycket smidiga om du syrar kål och grönsaker ofta.

Vitkål blir som godast på hösten när vitkålen är bäst. Surkål passar till det mesta men speciellt till tysk surkålsfest med surkål på fat med stekta korvar, fläsk, kassler, senap och potatismos sk klassisk Choucroute från Alsace. Surkål passar också till grillad korv och på buffé, julbord mm. Surkål är bra för magen och tarmen då den innehåller nyttiga bakterier som hjälper vid matspjälkning och näringsintag.

Den här satsen räcker till en 2-litersburk.

Ingredienser
1 kg vitkål
2 krm enbär, stötta
2 krm kummin, stött
1 tsk salt

Tillagning
1. Strimla kålen tunt och lägg hälften i burken blandat med hälften av salt och kryddor.

2. Stöt gärna med mortelstöt så att saften kommer fram. Tillsätt resten av kål, salt och kryddor. Sista lagret täcks av stora kålblad.
Det är viktigt att burken inte blir helt fylld eftersom kålen jäser och behöver utrymme. Lägg en tyngd på kålen så att allt hamnar under vätskan som bildats.

3. Ställ burken varmt de första 2-3 dagarna. Temperaturen ska vara
20-22°. När jäsningen kommit igång ställs burken på sval plats två veckor. Detta för att syrningen ska ske långsamt. Temperatur runt 15°.

4. Eventuellt måste tyngden spolas av och om kålen är torr tillsätt 1 dl kokt, avsvalnat vatten med 2 krm salt. Därefter ställs burken svalt, mellan 0-8°. Efter ytterligare 4-6 veckor är kålen färdig för att ätas, men den blir ännu bättre efter längre lagring. Kålen ska lukta friskt och syrligt. Luktar det inte gott kan man fått in oönskade bakterier och kålen måste kastas.

5. Det är viktigt att ta upp surkålen med rena redskap - då kan den hålla i flera månader

Kunskap för landets framtid

Hushållningssällskapen är en fristående medlemsbaserad kunskapsorganisation som arbetar för ett utvecklat företagande på landsbygden och en god livskvalitet i stad och land.

Våra konsulter erbjuder rådgivning och utbildning till konsumenter, företag och organisationer. Vi vill även främja företagande genom våra landsbygdsutvecklare.

Vi verkar inom växtodling, lantbruk, landsbygd, kost och hälsa, miljö och kulturmiljö.

För mer information gå till http://www.hushallningssallskapet.se