EPLAN Software & Service AB

Mjukvaruleverantör expanderar i Göteborg

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 12:13 CEST

Uppgången inom fordonsindustrin gör att EPLAN nu öppnar kontor i Göteborg.

EPLAN är världsledande inom mjukvara för elkonstruktion. Företaget gör helt enkelt program för att kunna konstruera och dokumentera elkonstruktioner i till exempel fordon, verktyg och maskiner. Varje kabel, brytare och styrning måste dokumenteras och beskrivas för att den elektriska produkten effektivt och säkert ska kunna produceras och monteras. Mjukvaran ger underlaget för att kunna spänningssätta elektriska produkter. Runt detta finns även ett omfattande tjänsteutbud inom utbildning, rådgivning och standardisering som EPLAN tillhandahåller.

– Fordonsindustrin och annan industri på västkusten är viktiga kunder.

Vi ser därför ett behov av att finnas på plats i Göteborg, säger Stefan Bengtsson, vd för EPLAN Software & Service AB.

Kontoret blir ett sälj- och servicekontor med från start tre medarbetare. De ska bistå kunderna med datorbaserade system och konsulttjänster för att konstruera och dokumentera elkonstruktioner.

– Ett generationsskifte pågår, förklarar Stefan Bengtsson. Många företag planerar att ersätta gamla ritsystem med automatiserade. Ny mjukvara gör konstruktionsarbetet både enklare och flexiblare. Eftersom EPLAN finns i ett 50-tal länder kan vi erbjuda industrin globala lösningar vilket är intressant för vår etablering i Göteborg.

EPLAN Software & Service AB är ett dotterbolag till tyska EPLAN som i sin tur ingår i Friedhelm L O H Group. EPLAN har utvecklat konstruktionslösningar under 25 år och är med sina produkter och tjänster marknadsledare inom datorbaserade system för elkonstruktioner.