MKFC Cloud Campus

MKFC Stockholms Folkhögskola sponsrar Musikhjälpen via Sociala Medier.

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 11:01 CET

Genom att låta en besökare klicka på + knappen på Musik+ webbsida (https://plus.google.com/u/0/112619981814714019805/ )  som är ett initiativ av Gustaf Hansson, skänker MKFC 1 krona per + till Sveriges Radios musikhjälpen insamling för 2011 års tema ”Alla flickor har rätt att gå i skolan”.

Kampanjen sker mellan 18 november tom 18 december, 2011. Initiativtagaren Gustaf Hansson hoppas få ihop 25 000 kronor som oavkortat går till Musikhjälpen. MKFC Stockholms Folkhögskola bidrar med upp till 3000 kronor. Fler företag har fått förfrågan om att bidra. Utöver bidrag från organisationer och företag hoppas även Gusaf Hansson att besökare skall skicka bidrag via sms - när sms-bidrag görs tillgängligt i samband med veckan Musikhjälpen sänder, dvs. 12 dec - 18 dec.

"Vi gör detta av tre anledningar. Det ena är att Musikhjälpen som koncept är en bra metod att samla in pengar till behjärtansvärt ändamål, det andra är att i och med att MKFC Stockholms Folkhögskola är en utbildningsinstans ligger årets tema som är "barn har rätt till utbildning" oss väldigt varmt om hjärtat. Sist men inte minst vill vi lära oss om det går att använda sociala medier likt Google+ för att samla in medel för kampanjer och att sprida kännedom." säger Stefan Woldekidan IT-Pedagog och ansvarig för kampanjen för MKFC Stockholms Folkhögskola.

Länk till kampanjsidan: https://plus.google.com/u/0/112619981814714019805/

MKFC
MKFC Stockholms Folkhögskola är en av rörelseskolorna (RIO). Profilen hos MKFC Stockholms Folkhögskola är eLärande med etnisk mångfald. Lärandet sker i sociala nätmiljöer med lärarhandledning.

Länk till sponsor: www.mkfc.se

Stefan Woldekidan på twitter @ste_woldekidan

KAMPANJ
Alla barn har rätt till avgiftsfri utbildning. Det står i Barnkonventionen som inrättades 1989. Att få gå i skolan är enligt FN en mänsklig rättighet. Ändå är det idag upp emot 100 miljoner barn som inte får ta del av den rättigheten. En övervägande majoritet av dessa är flickor

Fattigdom, tidiga äktenskap med tonårsgraviditeter som följd, föräldrars utbildningsnivå, rädsla för våld eller övergrepp på vägen till skolan. Det är några av förklaringarna till varför många flickor inte går i skolan eller fullföljer sin utbildning.

Länk till årets tema : http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3946&grupp=16256