Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

MLB-stjärna ny förbundskapten i baseboll

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 22:46 CET

Dennis Cook har spelat 15 säsonger i Major League Baseball och vunnit World Series två gånger. Nu blir han förbundskapten för det svenska baseboll-landslaget.
- Det här är en fantastisk möjlighet för vårt landslag och för våra spelare att utvecklas, säger Svenska Baseboll och Softboll Förbundets landslagschef Ulf Steinvall.

Svensk baseboll har fått en ny landslagsledning - den mest meriterade någonsin. Förbundskapten blir Dennis Cook, en 47-årig före detta pitcher från Texas med 15 säsonger i Major League Baseball och två World Series-titlar på sitt CV.
- Dennis tog kontakt med oss för ett par år sedan. Han var intresserad av att hjälpa oss eftersom han har rötter i Sverige, förklarar Steinvall.

Cook debuterade i MLB 1988 i San Francisco Giants. Efter några säsonger som startande pitcher övergick han till en roll som avbytande pitcher. Det var också i den rollen som han hade sina största framgångar. 1997 vann han World Series med Florida Marlins och fem år senare kammade han hem sin andra World Series-ring tillsammans med Anaheim Angels.

När Cook tackade ja till förbundskaptensjobbet passade han även på att rekrytera två bekanta, Scott Scudder och Stephen Labay, till landslagsledningen.
- Både Scott och Stephen har spelat professionell baseboll. Scott Scudder pitchade för Cincinnati Reds när de besegrade mitt favoritlag Oakland Athletics i World Series 1990, berättar Ulf med glimten i ögat.

Den nya förbundskaptenen ska lotsa landslaget genom EM i Tyskland i sommar. Där ställs han mot en gammal bekant. I den italienska landslagsledningen ingår Mike Piazza, en av MLB:s bästa catchers genom tiderna med tolv All-Star-matcher i bagaget. Cook och Piazza var lagkamrater i New York Mets och blev National League-mästare tillsammans år 2000. Men i EM står de alltså i var sin dugout när Sverige och Italien möts i gruppspelet.

Sveriges nya landslagsledning

Förbundskapten: Dennis Cook

Ladledning:
Scott Scudder, pitcher med fem säsonger i MLB och en World Series-titel;
Stephen Labay, collegemästare 1983 och pitcher i Philadelphia Phillies organisation (double-A);
Rickard Reimer, landslagsman och niofaldig svensk mästare som avslutade sin aktiva karriär i höstas med att spela i sin tredje VM-turnering; samt
Doug Skiles som ingått i landslagsledningen sedan år 2000.

General Manager: Ulf Steinvall

Naprapat: Julian Benitez

Materialförvaltare: Patric Blomkvist

För mer information kontakta landslagschef Ulf Steinvall på telefon 070-999 89 98 eller besök Svenska Baseboll och Softboll Förbundets hemsida www.baseboll-softboll.se

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.