Verdane Capital

MM Sports bygger vidare med Verdane VIII som ny delägare

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2014 08:48 CEST

Verdane Capital VIII K/S (Verdane VIII) går in som ny delägare i MM Sports, en av Nordens största spelare inom kosttillskott och träningskläder. MM Sports säljer både på nätet och i sex butiker i Sverige.

MM Sports blir den 25 e-handelsinvesteringen för Verdanes fonder. Tack vare praktisk erfarenhet från så många bolag kan Verdane Capital Advisors snabbt gå in med mängder av konkreta förslag för att ytterligare stärka MM Sports.

”När jag träffade Verdane Capital Advisors fick jag snabbt ett stort förtroende för dem. Deras medarbetare är vandrande lexikon på hur man lyckas med affärsutveckling på nätet och därför är jag mycket glad över att ta in dem som en ny partner i bolaget” säger Olle Sparringsjö, grundare av MM Sports och VD.

Med Verdane VIII som ny delägare kommer MM Sports bland annat satsa på att expandera internationellt. Verdane Capital Advisors har stor erfarenhet av att hjälpa bolag att växa från en svensk bas och har förutom kontor i Sverige också kontor i Finland och Norge.

”MM Sports är ett välskött bolag som står för hög kvalitet och god kundservice. Vi tror att det finns en stor potential i kosttillskott i takt med att fler människor vill leva hälsosamt och träna” säger Staffan Mörndal, Partner på Verdane Capital Advisors. ”Vi ser verkligen fram emot att växla upp utvecklingstakten i MM Sports ytterligare och har redan börjat jobba på ett antal initiativ tillsammans med bolagets ledningsgrupp.”

Verdanes fonder har de senaste tio åren investerat i en rad e-handelsbolag i Sverige och övriga Norden. Bland dessa märks bland andra Bythjul, Boozt, LensOn, Mathem, RoyalDesign och WhiteAway.

MM Sports grundades av Olle Sparringsjö 2002. Bolaget har under hans ledning vuxit till en omsättning på över Skr 200m, helt utan externt kapital.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Staffan Mörndal, Verdane Capital Advisors: staffan.morndal@verdanecapital.com eller 070-931 52 35

Olle Sparringsjö, MM Sports: olle@mmsports.se

Om MM Sports

MM Sports är en av Nordens största leverantörer av kosttillskott och bolaget har utvecklats starkt sedan verksamheten startade 2002. Det breda sortimentet innefattar både kläder och högkvalitativa kosttillskott. MM Sports fokuserar sig på bra pris, kvalitet, service och snabba leveranser.

Se www.mmsports.se för mer information.

Om Verdane Capital Advisors och Verdane fonder

Verdane Capital Advisors har över 25 års erfarenhet från riskkapitalmarknaden. Sedan 2003 är Verdane fonder inriktade på att förvärva portföljer av onoterade företag, men de kan också köpa andelar i enskilda nordiska tillväxtföretag. Det kommitterade kapitalet i aktiva fonder uppgår till över 6 miljarder kronor och fonderna äger intressen i över 100 företag. Totalt arbetar 21 personer på Verdane Capital Advisors kontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. Fonderna har investerat i företag som CRF Health, Mathem, Resman, och Wireless Maingate. Bland tidigare investeringar märks Bythjul, Chipcon, Coding Technologies, Compricer, DIBS, LensOn, Reslink, Reslab och TradeDoubler.

Se www.verdanecapital.com för mer information.