Music Network Records Group AB

MNW återvänder till sina rötter – kommer i framtiden enbart att fokusera på skivbolagsverksamheten

Pressmeddelande   •  Aug 11, 2003 14:57 CEST

MNW inleder distributionssamarbete med BonnierAmigo

MNWs distributionsverksamhet har under en längre tid gått med förlust. Med anledning av detta samt för att öka fokus på skivbolagsverksamheten har MNW beslutat att inleda ett distributionssamarbete med BonnierAmigo.

MNW grundades 1969 som det alternativa skivbolaget. Under1980-talet kompletterades verksamheten med ett nytt affärsområde – distribution av andra skivbolag. Fokus lades på att bygga upp en stor oberoende nordisk distributör. Detta skedde på bekostnad av skivbolagsverksamheten. Eftersom distributionsverksamheten gått med förlust har MNW beslutat att avveckla all tredje parts distribution. MNW kommer framöver att lägga all fokus på att utveckla skivbolagsverksamheten för att kunna befästa och utveckla sin ställning som det mest intressanta svenska oberoende skivbolaget.

MNWs skivbolag kommer i framtiden att distribueras av BonnierAmigo.

20 anställda inom distributionsverksamheten kommer att varslas om uppsägning.

För ytterligare information kontakta:
Niklas Nyman, VD 08 – 630 36 00

MNWs affärsidé är att producera, globalt marknadsföra och sälja högkvalitativa inspelningar och rättigheter med i Norden verksamma artister.