Ideaviate AB

Mobil video från räddningsinsatser - bästa mobiltjänst i kategorin offentlig sektor vid Cut-the-Wire Awards 2010

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 10:28 CEST

LiveResponse - mobil video från räddningsinsatser vann tillsammans med Räddningstjänsten i Stor-Göteborg pris för bästa mobilapplikation 2010 i kategorin offentlig sektor vid Cut-the-Wire Awards arrangerat av Telecom City i Karlskrona den 23 september.

Juryns motivering:  ”Innovativt nyttjande av mobil höghastighetsuppkoppling, video-streaming med positionering i tidskritisk verksamhet, en användbar och praktisk tillämpning som verkligen kan göra skillnad.”
Info om juryn: [http://www.telecomcity.org/hem/ctwa10/jury.aspx]

LiveResponse används av Räddningstjänsten i Stor-Göteborg för förmedling av video från olycksplatser till ledningscentral. Insatsledare på olycksplatsen filmar med hjälp av sin mobiltelefon, video sänds live och blir omedelbart tillgänglig på ledningscentralen där larmoperatörer och stab kan ta del av vad som händer på olycksplatsen. LiveResponse är utvecklat av Göteborgsföretaget IDEAviate AB i samarbete med Bambuser AB.

För mer information kontakta:

Jonas Landgren (dr), grundare, IDEAviate AB
Mobil +46 733-130246,  Epost: jonas@ideaviate.com

Håkan Alexandersson, stf Räddningschef Räddningstjänsten i Stor-Göteborg
Mobil: 070- 580 58 08
Epost: hakan.alexandersson@rsgbg.se

LiveResponse (www.liveresponse.se) är designad av Ideaviate AB, ett designföretag med bas i Sverige. Företaget är grundat med det distinkta målet att erbjuda kostnadseffektiva globala tjänster för aktörer inom krishantering och samhällssäkerhet.